S.M.U 5 1:200

Csoportos építés - A hátralévő idő:
Groupbuild - Commemoration for the first world war

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2014.01.20. 22:08

Egész jól alakul ez a tengeralattjáró! A cikk meg jó volt.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.21. 12:24

Köszi!
A méretarányon én is agyaltam, de így, a többi hajó mellé rakva sokkal jobb lesz az összhatás, meg érdekes látni mennyire eltörpül a Wien törzse mellett, vagy mennyivel vaskosabb, tömöttebb, mint a Scharfschütze.
Érdekes belegondolni, hogy egy ilyen kis "szúnyog" mennyire veszedelmes fegyver volt a maga idejében, mert képes lett volna a kor bármelyik csatahajójával végezni.

Apropó veszedelmes fegyver, a tengeralattjárók fő ütőkártyája, a torpedó Osztrák-Magyar találmány.
Az alapötlet egy Cs. és Kir. tengerésztiszt fejéből pattant ki, Giovanni Biagio Luppis von Rammer (Magyarosítva Luppis János Balázs), az angol Robert Whitehead-el karöltve fejlesztette ki az eredetileg partvédőnek nevezett fegyvert a Stabilimento Tecnico Fiumei gyárában.
Most lehet, hogy páran meg fognak kövezni, de az általában elterjedt verzióval ellentétben nem volt magyar, csak a Magyar Királyság állampolgára, valójában az olasz Luppis nemesi család Fiumébe csapódott oldalágából származik, de anyai ágon horvát, Fiuméban született, ami 1813-ban a Magyar Királysághoz tartozott.
A torpedó nevét a KuK Km bizottsága adta, amikor bemutatták az udvarnak a fegyvert és végül (szerintem nem teljesen átgondolva) minden jogot a két feltalálónak adtak, vagyis Luppis és Whitehead megcsinálta velük a szerencséjét. A torpedót gyakorlatilag az összes nagy haditengerészet átvette és licencben gyártotta, ez nem kis anyagi hasznot jelentett a feltalálóknak.

Luppist I. Ferenc József nemesi rangra emelte, a nemesi utóneve von Rammer annyit jelent "elsüllyesztő" Sajnos viszonylag korai halála (1875) miatt már nem élvezhette a munkája gyümölcsét, gyermektelenül halt meg és a torpedó minden joga Whiteheadra szállt, a világtörténelemben csak kis lábjegyzet jutott a két világháború egyik legpusztítóbb fegyverének kitalálójának, Whitehead neve pedig ugyanúgy összeforrt a torpedóval, mint Maximé a géppuskával.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.28. 10:18

Apránként haladok a naszáddal, a törzs egyre inkább hasonlít a végleges állapothoz. Felkerült az alsó gerinc, a gombahorgony, amit egy öngyújtószelep alkatrészből készítettem végül, mert pont passzolt az alakja és a mérete, felkerültek az oldalsó és alsó uszonyok, ezekkel sokat pöszmögtem, mire sikerült megadni a megfelelő ívet nekik. Valamint felkerült a fura formájú oldallemez, ami nem tudom mi célt szolgált, de érdekes a formája, jól mutat (talán valami megerősítés lehetett, egyfajta dörzsfa féleség, tényleg nem tudom...). Festés előtt még az orrkupolát kell rendbe tennem valamint a lengéscsillapító bordák hiányoznak.
Készítettem egy háromlábú állványt, ennek oka elsősorban az alsó gerinc volt, ami csak a hajó 2/3-áig megy.
Festés előtt még el kell készítenem négy kengyelt is, amik valószínűleg fellépők és kikötőbakok voltak, előre és hátra kerülnek a fedélzet szintje alá kicsivel. Gondolkodom még, hogy elkészítsem-e a törzs és a felépítmény találkozásánál lévő szalagot, arra alszom még egyet, végül is így is jócskán feljavítottam a törzset részletekkel, nem biztos, hogy ennél többnek túl sok értelme lenne 1:200-ban.
Jelenleg tehát így állok:
KépKépKép
KépKép
Mivel a törzs szegről végről kész, elkezdtem a felépítményen agyalni, sajnos nem egészen egyértelműek a rajzok, főként a fényképekkel nincsenek teljes összhangban. Az sem egyértelmű, hogy pontosan milyen festésminta volt 1915 áprilisában, de vannak képek, amelyeken elméletileg Von Trapp látható 1915-ben a legénységével, sajna fekete-fehér, így a színek kérdésesek. (meg ugye, hogy ezt így vette át, vagy már ő festette át a hajót, mindenesetre mutatós, így ezt választom) A KuK-Kriesmarine.at képei:
KépKép
A kivágó az 1915 augusztusi állapotra jelöli ezt a rejtőszínű toronyfestést, ami alapvetően világoskék, sötétkék hullámmintával, azonban a kivágó egy kiszélesített fedélzetet javasol, ami viszont a kép alapján későbbi módosítás volt, valamint a lövegnek a kép alapján nem volt pódiuma, a Csonkaréti -féle könyv rajzai alapján pedig volt, habár az a rajz sincs dátumozva, de biztos, hogy a hajót legalább háromszor építették át, ha jól veszem ki, akkor a kiszélesített fedélzet és a löveg körüli kerek "dobogó" csak a második átépítéskor, a 47mm-es löveggel került felszerelésre, így szerintem a fényképek alapján fogok dolgozni.
Kérdéses még a törzs festése, két mintát találtam: a vízvonal alatt mindkét esetben a szokásos zöld szín, a vízfonal felett viszont eredetileg sötétkék volt, később pedig világosszürke.
Úgy gondolom, hogy amennyiben a torony festése világoskék alapon sötétkék hullámminta, akkor a törzs nem lehet világosszürke, mert a kép alapján inkább a torony mintájához hasonlít az árnyalata. Marha nehéz egy fekete fehér kép alapján eldönteni mi szürke, és mi kék, persze ennyi erővel lehetett piros is, akkor is szürke lenne a képen.
Még egy dolog után kutatok, mégpedig a 37mm-es gyorstüzelő löveg után. Sajnos sehol nem találtam utalást, hogy pontosan miféle löveg kehtett, annyit találtam, hogy volt egy 37mm-es Hotchkiss löveg, amit elvileg a Krupp is gyártott licencben, ez egy nagyobb változat, de a 37mm-es is ilyesmi felépítésű volt:
Kép
Sajnos a képek olyan szögben vannak, hogy nem lehet eldönteni, ez a fegyver van-e felszerelve, de jobbat nem tudok, így valószínű marad ez.
Kivéve ha valaki tud jobbat.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.01.28. 22:31

Találtam egy linket, hátha segítség:

http://www.mateinfo.hu/7-Uboat-ab.pdf
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.29. 09:55

Köszi a linket, tényleg hasznos, sok tekintetben.
Egyrészt így már egyértelmű, hogy a kiválasztott időszakban pontosan az a felszereltsége az U 5-nek, ahogy más forrásokból is kiderült, másrészt az első táblázatból kiderül, hogy a 3,7 cm-es, L 23-as löveget a Skoda gyártotta, ami viszont rossz hír, mert semmit nem találni róla.
Reménykedtem, hogy tekintve Whitehead&Co gyártmányú a tengeralattjáró így Hotchkiss löveget építettek be, vagy legalább annak a Krupp megfelelőjét, de a löveget a Skoda gyártotta, ami persze kézenfekvő, mert az volt a Monarchia fő fegyverbeszállítója.
Sajnos így elakadtam, mert sehol nem találni semmit a szóban forgó 1887-ben rendszeresített fegyverről, egyedül annyit találtam, hogy az SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf árbockosarában volt belőle 2db, persze ez nem segít, mivel arról a hajóról sem találni semmi érdemben használható képet.
Sajna közben az is kiderült, hogy a 6 fontos Hotchkiss kistestvére a 3 fontos, az a 47mm-es, és a Hotchkiss nem is gyártott ennél kisebbet, ugyanis a 2 fontos Pom-Pom 40 és 37mm-es és inkább gépágyú mint gyorstüzelő löveg, viszont így végképp lövésem sincs hogyan is nézhetett ki a szóban forgó Skoda löveg.
Persze ha végképp nem jutok semmire, akkor még mindig kiindulhatok abból, hogy a 37 mm-es Skoda löveg esetleg lehetett a 3 fontos Hotchkiss low budget változata.
Vagy ezt a képet találtam még:
Képimg]
Ez elméletileg a Buenos Aires-ben horgonyzó múzeumhajó, a ARA PRESIDENTE SARMIENTO Fregatt egyik lövege, ami a felirat alapján 37mm-es Hotchkiss gyorstüzelő löveg, viszont más források alapján a 37mm-es Hotchkiss egy forgócsöves, vagyis Gattling-szerű fegyver volt, a wikipedia szerint egyébként az Argentin hajón 57mm-es gyorstüzelő lövegek vannak...

Hát nem tudom...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.02.17. 08:47

Kicsit megint haladtam a tengeralattjáróval.
Befejeztem az orrot, a lengéscsillapító bordák is felkerültek, valamint 2x4 db kengyelt is felszereltem, amik nem tudom pontosan mire szolgáltak, egyúttal elkezdtem a fedélzetet és a tornyot.
A törzs festéséhez is hozzáláttam, rámentem puttyal, utána ahol túlságosan kitöltötte a panelek közötti réseket azokat visszakarcoltam.
Ezután jött az alapozás, utána jött az alsó rész zöldes olíva színe, majd maszkolás után a felső sötétkék.
A színekkel elégedett vagyok, azonban a selyemfényű akril kicsit túlságosan csillog. Maga a csillogás ok, mert azt eleve akartam, de sokkal erőteljesebb, mint amire számítottam, a finom csiszolás sem tette igazán mattabbá, emiatt alig látszik a panelek kontúrja.
Ezzel azt akartam, hogy egy alapvetően fényes felületet foltokban koptatva megadom a viseltes kinézet alapját, amit olaj de leginkább vízfolyások nyomaival teszek majd teljessé.
Azt tervezem, hogy keverek kis barnát és feketét, majd ezt bemosatom a panelek réseibe, remélem ez visszaadja a kontúrt, azt viszont nem tudom, hogy a csillogásra ez milyen hatással lesz...
Lehet, hogy durvább csiszolópapírral még egyszer átcsiszolom, de ha az sem válik be, nem tudom hogyan máshogy lehetne elérni a kívánt hatást.
Képeket sajnos még nem tudtam csinálni, de estére bepótolom, akkor majd jobban érthető lesz a problémám.

Van valakinek ötlete, hogy lehetne a festék csillogását kicsit mérsékelni?
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2014.02.17. 11:17

Esetleg kipróbálhatnád matt lakkal. A panelezésnek tuti jót fog tenni a befolyatás, de ha átmosod a felületeket vele, lehet nagyon el fog térni az összhatás a kívánt színtől.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.02.17. 21:20

A beígért képek, közben volt lehetőségem egy kis mosatásra és kontúrkiemelésre, bár még nem vagyok elégedett.
Néhány képre rátettem a félkész fedélzetet és a tornyot is.

Az első képet vakuval csináltam, hogy érzékelhető legyen mennyire is csillog a makett:
Kép
A többinél, hogy lássunk is valamit kikapcsoltam a vakut és inkább utólag növeltem a fényerejét a képeknek.
KépKépKép
KépKép
Így utólag látom, hogy néhány panelvonal mégis eltömődött, azokat majd újrakarcolom és bemosatom. Mint írtam a kontúrokkal nem vagyok elégedett, de lehet, hogy kicsit száraz ecsetelem, vagy kihúzom tussal, majd kísérletezek.
Ami leginkább zavar a csillogás, bár a telibe mosatás sokat segített rajta és ahogy a csiszolásnyomokat kiemelte az nagyon tettszik, de még nem az igazi. lehet tényleg csinálok egy próbadarabot és kipróbálom mi lesz ha kap egy réteg matt lakkot.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2014.02.17. 22:09

Nekem a panelvonalak nagyon nagynak hatnak. Gondolom ebben a méretarányban nem könnyű kisebbet csinálni.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3931
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.02.17. 22:37

Szerintem pedig túl vastagra sikerült a festék és ebben a méretben a panelek közötti vonalak túl mélyeknek tűnnek és széleseknek, ja és egy kis gitt is elmenne itt ott, másképpen tetszik.
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.02.19. 16:10

:) A panelvonalak tényleg nagynak hatnak, bár a valóságosnál jóval nagyobbnak tűnnek a makro fotók miatt.

Némileg tényleg eltúlzottak, de szándékosan, csakúgy, mint a vastag festék. Ugyanis a hajó 1915 áprilisi állapotát akarom megjeleníteni, amikor már nagyon ráfért volna a felújítás, de a rendes karbantartás is el volt hanyagolva, mivel, mint a hajó leírásában említettem, a bázison nem volt sem alkalmas műhely, se rendes szárazdokk, se alkatrészraktár, ráadásul intenzív használatban volt.
A panelvonalak mentén kezdődő rozsdásodás nyomait szeretném majd felvinni, egyébként az egész felületre azért vittem fel ennyire vastagon a festéket, mert adott körülmények között, a rozsdát lekaparták, nagyjából ledrótkefézték, majd imitt amott rákentek pár réteg festéket, ezért csiszoltam durva papírral meg a Puttyot festés előtt, hogy ragyás, egyenetlen legyen a festett felület.
Lehet, hogy kicsit eltúloztam eme igyekezetemet, de nagyon változtatni nem lehet rajta...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.02.22. 18:38

Kicsit haladtam megint.
Felkerült a fedélzet a helyére, még össze kell dolgozni, illetve a festés még nincs kész, de azt majd egyben.
Viszont elkészült a torony is. Még nyers, frissen puttyolt változat, ezen mégy csiszolok, szó szerint, meg átvitt értelemben is, meg imitt-amott ezt-azt meg kell igazgatnom, eddig épp csak az oldalajtók réseit és a navigációs helyzetjelző fények nyílásait takarítottam ki.
A törzset is csiszoltam még egy kicsit, bár nagyon nem látszik. Majd ha nagyjából összeáll a hajó egyben fogom a részleteket festegetni.
De további szövegelés helyett a képek:
KépKépKép
KépKépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.02.23. 18:11

Lassan kezd összeállni a tengeralattjáró.
A torony a helyére került, elkészültek a hajócsavarok és a kormánylapátok is.
A törzs festését is folytattam, még nincs egészen kész.
Már csak a fedélzeti löveg, a korlát, és a kötélzet hiányzik felülről, még gondolkozom, hogy megcsináljam esetleg a kormányrudazatot is.

Az aktuális képek:
KépKépKép
KépKépKép
KépKépKép
KépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2014.02.23. 19:52

Hogy őszinte legyek, én a helyedben a "hagyományos " úton készíteném a festést. Először elkészíteném a patika állapotot, majd a kívánt állapotig öregíteném. Valahogy nekem nem adja a durva csiszolásnyom. Nehezen tudom értelmezni a panelek mentén a barna csíkokat. Rozsdának túl erős és egyenletes, valamint hasonlóan hat a lyukak alatt a világosabb kék rész. Ha rozsdásodást, illetve vízlefolyás nyomait ábrázolják, akkor finomítani kéne rajtuk kicsit.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.02.23. 20:34

Jó a hajó építésileg de ne hari a festés nekem sem tetszik szerintem túl fényes, de ne vedd rossz néven Imivel egyetértek, az építés szuper.
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

ElőzőKövetkező

Vissza: Centenáriumi Megemlékezés az I. világháborúról

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron