S.M.U 5 1:200

Csoportos építés - A hátralévő idő:
Groupbuild - Commemoration for the first world war

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.14. 08:52

A tengeralattjáró néhány réteg Putty és csiszolás után, ennyire futotta az éjjel:
KépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2014.01.14. 09:40

Nekem nem jön ki ebből a makettből az a szép bálnaforma, mint a képen amit feltettél. Szerintem ez jobban hajaz egy modernebb szivar alakú tengeralattjáróra.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3916
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Tamás » 2014.01.14. 10:18

Hát mondjuk, ha egy kezdo szivarkészíto sodorta.
Még megkérdezném mit hívtok ti Puttynak, mert ezzel a kifelyezéssel még nem találkoztam?
Avatar
Tamás
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2013.07.21. 09:27
Tartózkodási hely: Szlovákia

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2014.01.14. 10:44

A tömítő anyagokat hívják Puttynak. Van belőle olyan mint a fogkrém, kis tubusban, ez inkább a kis rések és lyukat eltömítésére szolgál. Van amelyik spray kiszerelésű, és az egész felületre ráfújható, ez inkább a sima felület elérésére használható. Gyorsan száradnak, pár perc többnyire.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.14. 11:32

Gaccso írta:Nekem nem jön ki ebből a makettből az a szép bálnaforma, mint a képen amit feltettél. Szerintem ez jobban hajaz egy modernebb szivar alakú tengeralattjáróra.

Ez még csak a törzs, ez egyelőre csak a felülnézeti képre hasonlít, erre jön a felső felépítmény, alulra pedig egy gerinc, azzal együtt kapjuk majd meg a bálnaformát oldalnézetben.
De mint írtam is a hajó ugyancsak hasonlít a modern tengeralattjárókra, bár ebben az is közrejátszik, hogy az US. tengeralattjáró tervezés Holland nyomdokain halad.
A törzsre még kerül néhány réteg Putty, amíg teljesen sima nem lesz, utána következik a felépítmény váza.
Most azzal kapcsolatban, ha megnézzük a szelvényt, az amerikai C-osztály rajzán, akkor látható a kipufogó, ami a torony mögötti részben van, ha jól látom, oldalra van kivezetve, ami megmagyarázza, miért voltak gondok a füstgázelvezetéssel. Gondolom itt volt egy szelep, ami lezárt, ha víz alá került az a rész, máskülönben víz juthatott volna a kipufogórendszerbe, ha viszont ez akkor zár le, amikor a motor jár, akkor a füstgáz máshol kellett, hogy távozzon.
Azon gondolkodtam, hogy mi lehet az a két szellőzőrács szerűség a kipufogó és a jelzőharang mellett, mivel ha azok tényleg szellőzőrácsok, akkor az a hátsó rész gyakorlatilag víz alá került merüléskor, hasonló az elülső részen a horgonycsörlő és környezete, mivel a rajz alapján mind az elülső, mind a hátulsó rész a nyomásálló törzsön kívül van...
Szerintetek? Azok ott tényleg szellőzők lehettek, vagy csak szerelőnyílások fedelei?
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.01.14. 15:13

jo lesz
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.01.14. 20:33

Nem tudom, hogy konkrétan melyik alkatrészeket kellene beazonosítani, de az egyik könyvemben (Dr Csonkaréti Károly: GYORSMERÜLÉS) találtam rajzokat a tengeralattjáróról. Bár csak fényképezni tudtam,remélem segít.

A könyv linkje (még beszerezhető, ha nincs a könyvtáradban, akkor figyelmedbe ajánlom):
http://www.sailingbooks.hu/dr_csonkaret ... tenete_199

Kép

Kép
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.15. 10:37

Tényleg, Csonkarétinek ez a könyve teljesen ki is ment a fejemből. Sajnos nincs meg (még nincs, de ezt a hiányosságot orvosoljuk) de kölcsön tudom kérni, nagy segítség lesz, kösz a tippet!
Összenézve az U-5 és az amerikai C-Class-t van néhány kisebb változás, de főbb vonalakban egyezik a két típus.
A kipufogó kivezetése még mindig nem egyértelmű, de feltételezem oldalra van kivezetve, mint az amerikai változatnál, itt viszont egyértelmű, hogy azok a nyílások nem szellőzők. Most a horgonyokkal kapcsolatban is elbizonytalanodtam, mert az U-5 ábráján nincs ott a fedélzeti horgony, pedig a hajó (merülőnaszád) nem hajó egy horgonnyal. Viszont így fogalmam sincs, hol lehet a másik, a gombahorgony mondjuk legalább egyértelműen látszik, hogy hol van. Ahol viszont a fedélzeti horgonynak lennie kellene ott a fedélzeti löveg van...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.19. 11:02

Lassan haladok és alakul a tengeralattjáró. Elkészült a felépítmény és a törzs nagy része, az alsó gerinc, a horgony, a hátulsó és oldalsó uszonyok következnek, utána összedolgozom az orrkupolát, majd jöhetnek a stabilizáló bordák.
KépKép
A hajót az 1915 áprilisi állapotban szeretném megjeleníteni, kb, abban az állapotában, amikor linienschiffsleutnant Georg Ritter von Trapp átvéve a parancsnokságot első sikeres bevetésére vitte az U 5-öt.
Ekkor már fel volt szerelve a 37mm-es gyorstüzelő löveg, de a hajóra ráfért volna egy alapos felújítás, mert nagyon leharcolt állapotban volt.
A festés majd nagy kihívás lesz, mert ilyet még nem csináltam hajóval, de találtam egy képet, mi rengeteg ötletet adott.
Imitt amott felsejlő rozsda, a burkolatlemezek széleinél összegyűlt kosz, olajos vízfolyásnyomok, stb.
A festésben tapasztaltabb kollégáktól kérdem:
Szeretném, ha a panelvonalak jól láthatóak maradjanak a festés után is, mivel érdemesebb kezdeni, menjek rá előbb puttyal, vagy egyből alapozófestékkel? Félek, hogy a putty eltömíti a burkolatlemezek közötti réseket, ugyanakkor jó lenne, ha a csiszolástól kiszőrösödött papírt megfogná.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.01.19. 11:17

Szerintem cucc lesz, ez a masina, de még mindig nem árultad el a makett hosszát, mérd meg nekem légszi!
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.19. 11:24

wittman írta:Szerintem cucc lesz, ez a masina, de még mindig nem árultad el a makett hosszát, mérd meg nekem légszi!

Egyszer már írtam, nagyjából 16,5cm, jelenleg 16,2, de még majd hozzáadódik a kormánylapát, ami még kb. 3-4mm-t fog kinyúlni hátra.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.01.19. 12:14

Köszönöm, sajna nem figyeltem eléggé oda, tudod amikor a melóban olvasgatom a cikkeket nem mindig tudok odafigyelni tökéletesen, elnézést az oktatlankodásért, :)
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.20. 16:13

Mielőtt az építést folytatnám, szeretném a hangulatot megosztani, amit a makettel szeretnék megjeleníteni.
Az ihletet a Joe által javasolt Dr Csonkaréti Károly: GYORSMERÜLÉS c. könyvből merítettem, habár az ottani párbeszédes stílus olvasmányos, mégsem lehet megerősíteni az elhangzott párbeszédeket, így próbálok a tényekre szorítkozni.

Tehát, 1915 áprilisa, a KuK KM tengeralattjárós fegyverneme elkönyvelhetett néhány kisebb sikert, túlnyomórészt vitorlás teherbárkákat süllyesztetek és fogtak el, a két legjelentősebb sikerük, a francia Curie tengeralattjáró elfogása volt, amely 1914 december 20.-án akadt fenn a Pólai drótakadályokon és végül elsüllyedt, valamint 1914 december 21.-én az U-12 sikeresen megtámadta a francia Jean Bart, Courbet osztályú 23400 tonnás csatahajót, ami ugyan nem süllyedt el, de súlyosan megsérült, hónapokig tartott mire megjavították, ezenfelül a francia csatahajók ezután nem merészkedtek a Császári és Királyi tengeralattjárók vadászmezejére.
Mindazonáltal a tengeralattjárók rengeteg sikertelen bevetés után, kezdtek kedveszegettek lenni. Az egész tengeralattjáró-flottilla akkor mindössze 5 hajóból, az U-3, U-4, U-5, U-6 és az U-12 -ből állt, bázisuk Cattaroban volt.

Cattaro nem épült ki még, mint támaszpont, nem voltak sem megfelelő hadianyagraktárak, sem javítóműhelyek, a Pólai arzenál pedig nem foglalkozott a tengeralattjárósokkal, magukra voltak utalva.
A flottilla "főhadiszállása" a kivénhedt, egykor dicső SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf csatahajó volt, ami a kikötőt védte, és egyúttal ez volt a tengeralattjárósok tiszti szállása és kantinja, a naszádok mellette horgonyoztak.
Az U-5 parancsnokságát linienschiffsleutnant Georg Ritter von Trapp az előző parancsnoktól Friedrich Schlossertől vette át 1915 április 22.-én. Trapp korában az U-6 tengeralattjáró és az 52 T (SMS Aligator) torpedónaszád parancsnoka volt, a fedélzetre lépve örömmel konstatálta, hogy csupa régi jól ismert bajtársból áll a legénység, Hugo von Seyffertitz másodtiszt jelentése azonban kissé lelombozta. Az U-5 alaposan leharcolt, elhasznált állapotban volt, a tönkrement tömítések miatt a szokottnál is több gond volt a benzingőzzel és a kipufogógázzal, a hajót állandóan javítgatni kellett, a kipufogógáztól és benzingőztől szabályosan életveszélyes volt lezárni a búvónyílásokat megfelelő szellőztetés nélkül.
A Holland típusú tengeralattjárók (U-5, 6 és 12) ráadásul nem igazán feleltek meg a feladatra, benzinmotorjaikkal a hatótávolságuk mindössze 800 tengeri mérföld, a víz alatt pedig mindössze 60 mérföldet tudtak megtenni eredetileg is, az U-5 siralmas állapotában még ennyire sem volt képes. A tengeralattjáró-parancsnokok "találmánya" volt az egy motorral közlekedés, gyakorlatilag ha nem siettek sehova, csak az egyik motor dolgozott, spórolva az üzemanyaggal.

Trappnak nem volt sok ideje a hajó rossz állapotán keseregni április 24.-én már úton is voltak az Otarantói szoros felé. A megfigyelők jelentették, hogy egy franci a cirkáló éjjel nappal a körzetben cirkál, azt készültek megtámadni.
Estére a körzetbe értek, egyetlen motorral csendesen cirkáltak, és a sötét horizontot kémlelték, hogy hátha meglátják a célpontot. Éjfél körül egy árnyékot láttak, amit teherszállító vitorlásnak gondoltak, de messze volt és nem akartak kergetőzni vele, nagyobb halra vadásztak.
Másnap Korfu magasságában jártak, amikor a megfigyelő jelentette, hogy füstöt lát, irányba fordultak és mindkét motort bekapcsolva teljes sebességre gyorsítottak, mintegy 10 csomóval "száguldottak" a cél felé. Lassanként láthatóvá váltak az árbocok, a kémények és a felépítmény is. Az alak ismerős volt, Trapp hamar rájött, hogy ez a tegnap esti "vitorlás" ami valójában a keresett francia cirkáló volt. Éppen ideje volt alámerülni, mégpedig gyorsan, nehogy az ellenség kiszúrja őket, szellőztetésre már nem volt idő.
Víz alatt 12m mélységben tovább közeledtek. Elvileg a periszkópot lehetett le-fel mozgatni egy kerékkel, de ez annyira lassú és nehézkes volt, hogy Trapp e helyett a hajót vitte lejjebb, vagy feljebb, hogy a periszkóp a víz fölé vagy alá kerüljön.
A sima tengeren a periszkóp keltette hullámok messzire látszanak, így óvatosnak kellett lennie. 4000 méterre közelítették meg a célpontot, amit beazonosítottak, mint fracia Victor Hugo osztályú páncélos cirkálót.
Trapp parancsot adott, hogy készítsék elő mindkét torpedót, a célzáshoz azonban ismét a víz fölé kellett dugni a periszkópot, pár másodperc múlva Trapp elkiáltotta magát: Felfedeztek, vészmerülés 20 méterre!
A francia hajó nagy sebességgel fordulni kezdett, el a tengeralattjárótól, várták a lövéseket, de azok elmaradtak, a cirkáló csavarjainak zaja halkulni kezdett, Trapp ismét kilesett, látta a teljes gőzzel távolodó cirkálót. A franciák az egyszerűbbik megoldást választották, kereket oldottak. a 8 csomóval poroszkáló U-5 -nek esélye sem volt felzárkózni a 20 csomóval távolodó franciára.
Trapp és Seyffertitz hamar kiokoskodtak, hogy ha este is ugyanezt a hajót látták, akkor valószínű ez az a franci a cirkáló, amely a jelentések szerint éjjel nappal a szorosban járőrözik, ha pedig ez így van, akkor vissza fog térni oda, ahol előző éjjel látták.
Korfu felé vették az irányt és egy kisebb sziget mellett elbújtak, este hét óra után pedig elindultak, hogy elfogják a célpontjukat.
Ugyanott, ahol még 24-én éjjel, éjfél előtt ismét megláttak a már ismerős sziluettet, a francia cirkáló volt, ugyanott és ugyanarra tartott. Közelíteni kezdtek, de hamarosan egy és kettő óra között a francia nagy ívben megfordult és teljes gőzzel elindult visszafelé, azonban most nem láthatták meg őket, a franciák egyszerűen lerövidítették éjszakai szolgálatukat és idejekorán visszaindultak a kikötő felé.
Trapp mérgelődött egy sort, de nemigazán tehettek semmit, utolérni nincs esélyük.
Visszatértek a búvóhelyükre és várták a következő éjszakát.
Trapp és Seyffertitz közben felvázolták a cirkáló járőrözésének útvonalát, Otaranto és a Leuca-fok között, így ezúttal elébe mentek.
1915.április 27.én éjfél után meg is látták a cirkálót, feléjük közeledett. Felkészülve várták, a felszínen villanymotorral indultak felé, mert az csendesebb volt. A felszínen közeledtek, amíg szabad szemmel meg nem látták a hajót, azután lemerültek.
A két torpedót felkészítették, Trapp a periszkópra tapadt, 500 méterre közelítettek, korrigálták az irányt a célzáshoz, a periszkópon feltűnt a cirkáló sötét tömege, a célkeresztben elhaladt a hajó orra, az első árboc, az első kémény, alatta vannak a kazánok, a hajó legérzékenyebb pontja... Egyes tűz!, egy finom kormánymozdulat után pedig Kettes tűz!
A két torpedó fehér buborékcsíkot húzott maga után, ha a franciák meg is látták, már nem sokat tehettek ellenük.
1915 április 27 0:32 perckor talált az első torpedó, néhány másodperccel később a második. A Léon Gambetta -ról, mert ez volt a francia hajó neve fehér gőzoszlop tört elő, a két torpedó telibe találta a kazánházat.
A cirkáló alig kilenc perc alatt elmerült, mindössze öt mentőcsónakot tudtak vízre tenni, a 821 fős legénységből csupán 137-en élték túl. A cirkálóval a hullámsírba szállt Victor Baptistin Senes ellentengernagy, vele az Otarantói tengerzár teljes francia vezérkara is.

Az eset jól mutatja az antant erők tengerészeteinek mérhetetlen önbizalmát és felkészületlenségét. A 12400 tonnás cirkáló lezser 7 csomós sebességgel, kíséret nélkül járőrözött, minden nap ugyanazon az útvonalon, esélye sem volt a lesben álló tengeralattjáróval szemben.
A tengeralattjárón a túlélőkkel nem törődtek, nem tudtak volna senkit kihalászni, csak magukat sodorták volna veszélybe, a franciák is hagyták vízbe fulladni a Zenta legénységét, mondták.
Ez volt az első von Trapp győzelmei közül, mire hazaértek ünnepelt hősök voltak, pedig olyan soká voltak távol, hogy bajtársaik azt hitték odavesztek.
Von Trapp nem sokkal később megkapta az U-14 parancsnokságát, ami a kiemelt és rendbe hozott Curie volt, ő volt a Császári és Királyi Haditengerészet egyik legsikeresebb tengeralattjáró-parancsnoka.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2014.01.20. 20:39

köszönjük az érdekes sztorit. A makett is jó lesz, bár szerintem azért nem ártott volna kisebb méretarányban nekikezdeni.
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 868
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.01.20. 21:17

Köszi a megosztást! Ahogy alakot ölt a tengeralattjáród,úgy személyesül meg.
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

ElőzőKövetkező

Vissza: Centenáriumi Megemlékezés az I. világháborúról

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron