S.M.U 5 1:200

Csoportos építés - A hátralévő idő:
Groupbuild - Commemoration for the first world war

S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.11. 16:06

wittman kollégának hála, találtam megfelelő témát és kivágót erre az eseményre, amivel reményeim szerint el is tudok készülni.

A hajóról már írtam pár sort egy másik topicban, de egy kicsit azt is kiegészítve:
Szóval a Őfelsége Tengeralattjárója az U-5 eredetileg tréninghajónak készült, a Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine számára, a terveit az amerikai John Philip Holland készítette, az ő cége gyártotta a hajó fő elemeit.

Annyit ezzel kapcsolatban, hogy az U-5 tervei megegyeznek az U.S. C-class terveivel, továbbá Holland tervezte a Royal Navy első tengeralattjáróit is, Holland jó-néhány ma is használatos tengeralattjárókkal összefüggő szabadalmat tudhatott magáénak.
A másik topicban rosszul írtam, a hajó ellentétben a korabeli tengeralattjárókkal nem rendelkezett dupla hajófallal, hasonlóan a mai modern amerikai atom-tengeralattjárókhoz egyrétegű nyomásálló törzse volt, amely könnycsepp alakú, hasonlít egy bálna vagy fóka testéhez. Ez nagyon jó volt a víz alatt, de felszínen a hajó bukdácsolt a hullámokon, mivel nem volt igazi hajóorra.

A technikai adatok röviden: Tömege 240 To a felszínen, 273 To víz alatt, 32,11m hosszú és 4,19m széles. 2 hajócsavarját a felszínen 2db összesen 500 Le-s, 6 hengeres benzinmotor, a víz alatt 2 db összesen 230 Le-s villanymotor hajtotta. Legénysége 19 fő, a fő fegyverzete 4db 450mm-es torpedó, melyet a hajóorrban lévő iker-vetőcsövekkel lőhetett ki, érdekesség a hajónál a vetőcsövek meglehetősen egyedi kialakítású ajtaja. Ezen felül a háború első évében felszereltek rá egy 37mm-es gyorstüzelő löveget, amit később 47mm-esre cseréltek (egyes források említenek egy 75mm-es löveget is, sajnos ebben nem egységesek a leírások...)

Ahhoz képest, hogy csak egy tréninghajó volt és lényegében kényszerből állt csatarendbe, mivel ezen kívül csak 3 működőképes Uboot-ja volt a KuK KM-nek, kifejezetten sikeres volt.
Elsüllyesztett egy francia páncélos cirkálót, egy olasz tengeralattjárót, egy francia felfegyverzett tehergőzöst és elfogott egy görög gőzhajót, aktív szolgálatának 3 évében.

A kivágóért ezer köszönet wittmannak.
Áttanulmányozva az alkatrészeket alapvetően három verzióban építhető meg a tengeralattjáró, korai vagyis háború előtti, az 1915-ös, valamint a kései változatban. Mivel az 1:250 a virsliujjaimnak túl kicsi és egyébként is 1:200-ban szeretek dolgozni, ezért eleve 25%-al nagyobbra nyomtattam.
Nos a kivágó imitt amott pontatlan, elsősorban a számozás nem egyezik az összeállításival, de ki lehet bogarászni, a leginkább probléma, hogy a fedélzeti löveg ott van, ahol valójában az U-6-on, ennek a testvérhajóján volt, egy kicsit előbbre kell majd helyezni. meg ugye van némi tuningolni való, korlátok és fedélzeti nyílások terén.
A törzs igen érdekes felépítésű, alapvetően a borítás palástjaiból és merevítő korongokból áll, erős a gyanúm, hogy bár próbaképpen összerakom, nem ezt fogom felhasználni, hanem tervezek egy belső vázat, mivel szeretném kinyithatóra készíteni a torpedóvetők ajtaját, az pedig a jelenlegi felépítéssel biztosan nem lehetséges, lévén az egész orrkupola a csapóajtó, azaz forgóajtó...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2014.01.11. 18:09

Nem is tudtam, hogy már az első világháborúban is használtak tengeralattjárókat.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3941
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: zozo » 2014.01.11. 18:40

Gondoltam, hogy tengeralattjárót fogsz építeni, jó építést, várom a részleteket!
Avatar
zozo
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 885
Csatlakozott: 2010.07.20. 08:50
Tartózkodási hely: Sajókaza, HUN

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.01.11. 20:33

Jó hír, hogy tudsz időt szakítani a hobbidra, és újra építesz !
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2014.01.11. 23:30

Gaccso írta:Nem is tudtam, hogy már az első világháborúban is használtak tengeralattjárókat.


Pedig ha jól tudom sokkal sikeresebbek voltak (arányaiban) mint a WWII-esek, mivel nem voltak annyira felkészülve rájuk.

Üdvözlöm énis az építést, várjuk az első képeket !
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.01.12. 11:20

Nagyon látványos kis hajó,már én is gondolkoztam rajta, hogy egyszer megépítem, mindent bele!
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2014.01.12. 13:50

Esetleg lehetne látni róla valami előzetes képet (borítót) hogy mi is lesz ez a U-boot?
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2014.01.12. 14:11

Egy igazi érdekesség! Nagyon várom az első képeket! De még mennyire, hogy voltak tengók az I. világháborúban ... nem is akárhogy szerepeltek :)
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.12. 23:37

Voltak tengeralattjárók bizony, ráadásul a második világháborús testvéreikkel ellentétben hatalmas előnyük volt, hogy senkinek nem volt még csak halvány sejtelme sem, hogyan is lehetne ellenük védekezni.
A háború elején nem volt mód a tengeralattjárók felfedezésére, ha víz alatt voltak, nem volt igazi fegyver ellenük, a mélységi bombák csak 1916-ban jelentek meg, eleinte még csak konvojok sem voltak, gyakran nem kísérték a nagyobb hajókat kisebb rombolók. A tengeralattjárókat furcsa vízi játékoknak tekintették, és valóban egy átlag 300-600 tonnás csöppnyi tengeralattjáró mit is tehetne egy hatalmas 30000 tonnás csatahajóval, vagy egy 10000 tonnás cirkálóval?
Nos mi mást? Elsüllyeszti.

A Császári és Királyi haditengerészet U-5 tengeralattjárója, 1914 decembere előtti állapotában, a fedélzeti löveg nélkül:
Kép

Az U-5 jelenlegi állapota, ez még nem a végleges törzs, inkább egyfajta prototípus, a törzset mindenképpen újragyártom, mivel szeretném részletesebbre készíteni a hajót:
Kép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Tamás » 2014.01.13. 09:17

Tényleg, mIntha egy fókát látnék.
Avatar
Tamás
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2013.07.21. 09:27
Tartózkodási hely: Szlovákia

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.01.13. 09:57

Mekkora lesz én 1/100-asban akarom megcsinálni
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.13. 10:16

Igen, pont mint egy fóka, vagy delfin. Érdekes, hogy a korai tengeralattjárók és a mai modernek mennyire hasonlítanak egymásra, ez a természetből vett forma ideális víz alatti haladáshoz, azonban, mint említettem a felszínen nem jó, mivel a hajó felszíni stabilitásához szükség van a hajó orrára, ami hasítja a vizet, itt viszont ez nincs, a víz átbukik a hajó orra felett és ez bukdácsolást okoz.
A fő gond ezzel, hogy a hajó többnyire a felszínen, a robbanómotorral halad és tölti az akkumulátorait, a bukdácsolás miatt erősen dülöngél (minden lepotyog és a folyamatos hánykolódás miatt még az erősebb gyomrúak is tengeribetegek lesznek), a szellőzőkbe és kipufogóba is könnyebben kerül víz, amitől eltömődik.
A dupla hajótestet pont emiatt kezdték alkalmazni. A belső nyomásálló törzs, ehhez hasonló volt, erre építettek egy külső törzset, aminek hajószerű áramlástani formát adtak, lényegében megtoldották egy öblösebb formával és egy hajóorral, ami által jobb lett a stabilitásuk a felszínen, cserébe feláldozták az optimális víz alatti formát, a modern atommeghajtású tengeralattjárók viszont már csak ritkán jönnek a felszínre, így visszatértek a csepp alakhoz, a mostani tengeralattjáróknak is szimpla nyomásálló törzsük van, amit a csendesebb haladás miatt gumiszerű külső bőrrel látnak el.

Az U-5 nek volt egy gyerekbetegsége is, amit a német tengeralattjárók magasabb kéményeivel és a snorkellel oldották meg, ugyanis a motor szellőzése elégtelen volt, a felszínen állandóan szellőztetni kellett, mivel a kipufogógázok visszajutottak a legénységi térbe, gyakran mérgezést okozva.

A kész makett, majd a kormánylapátokkal kb 16 cm-lesz.
Ami az építés következő lépését illeti, most, hogy aludtam rá egyet az alábbi jár a fejemben:
Egy biztos, hogy ebben a méretarányban lehetetlen feladat a nyitható torpedóvetőcsövek kivitelezése. a Mechanizmus egyszerű, lényegében a lóherelevél alakú orrkupola elfordulásával teszik szabaddá a vetőcsövek nyílásait, azonban hacsak nem találok valamilyen megfelelő orrkupolának valót, ez nem megoldható, mivel nagyon kicsi szerkezetről beszélünk. Gondolkodtam, hogy 1:72-ben készítem el, akkor akár akár azt a képet is el lehetne készíteni, ahol Von Trapp a fedélzeten áll a tisztjeivel és néhány matrózzal, de az valószínű meghaladná az időkeretet, nem lennék kész vele idén.
Továbbá a legtöbb hajóm 1:200-as méretarányban készül, elsősorban, hogy egymás mellé lehessen tenni őket, így maradok az 1:200-nál.

A törzset viszont ennél élethűbbre szeretném készíteni, erre két elképzelésem van, még nem tudom, hogy végül melyiket válasszam:
Marad, amit eredetileg terveztem, a prototípust sablonként felhasználva gerincet és belső vázat készítek és azt a szokásos réteges héjhalással fedem be.
Vagy kicsit csalok, Puttyal befújom, csiszolom, majd elkészítem 80g-os papírból a törzsborítás lemezeit, a mellékelt mintaképnek megfelelően, ezt pedig utána festem, ennek egy hátulütője van, mégpedig a törzs pártized mm-el nagyobb lesz, amihez majd a felépítményt és az alsó gerincet is hozzá kell alakítani.

Szerintetek?
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2014.01.13. 10:39

Szerintem az a pár tized mili nem nagy gond, ha ezzel jobb lenne az összkép.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.01.13. 12:08

Az igaz, meg úgyis variálni akartam a felépítménnyel is, mivel, azt is részletesebbé lehet tenni. A jelenlegi törzs feljavítása mellett szól az, hogy amennyiben nem sikerül úgy, ahogy szeretném, még mindig jöhet a másik megoldás, és sablonnak így is úgy is jó.

Közben tovább kutattam és igazi gyöngyszemre leltem, mint említettem, az U-5, az US Haditengerészet C-osztályával azonos tervek alapján készült, így sokat fog segíteni a C-osztály rajza, jól látható, hogy nem sok hely maradt a legénységnek, a hajó belsejének több mint felét teszi ki a motortér, az akkumulátortér és a torpedóvetőcsövek. A rajzon jól látsszanak a kormányrudak, a horgony és a szellőzők is.:
http://www.navsource.org/archives/08/0800909.jpg
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: S.M.U 5 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.01.13. 21:13

Szerintem is így csináld (csiszolás és 80g-os fedőréteg), és ha nálad az 1/200 a "szabvány", ne térj el tőle. Így lesz egységes a flottád.
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Következő

Vissza: Centenáriumi Megemlékezés az I. világháborúról

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron