3D-s makett tervezés

Segítség egyedi makettek tervezéséhez
Designing advices - Assistance for designing own papermodels

Moderátor: ATTIMON

3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:35

Sokan vagyunk úgy, hogy keresünk egy modellt a kiadók kínálatából, de nem tudjuk sajnos sehol beszerezni. Vannak akik arra gondolnak, hogy jó lenne magunknak megtervezni, de nem tudják hogyan kezdjenek hozzá. Pont az ilyen embereknek készült ez a tutorial. Lássuk mi is kell hozzá:

Elsőkent le kell tölteni egy Zmodeler nevű programot. Itt van hozzá a link:

http://www.zmodeler2.com/?mode=dl&ID=3

A program ingyenes úgyhogy semmi törvénybeütköző nincs,hogy illegálisan linkelgetek :)

A második progi a Pepakura designer, ez is ingyen letölthető, csak az ingyenes verziónak az a hátránya, hogy nem lehet elmenteni a kiterített modellünket. Szükség lesz hozzá egy kódra...amit ide nem rakok be, Google a te barátod :) De az ingyenes progihoz itt a link:

http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/download/designer.html

A harmadik progi ami kell az már megvan a gépedben, ez a jó öreg Paint!

Ezenkívül már csak az szükséges, hogy letöltsünk a netről egy tervrajzot, pl.: egy autóról. Én a tutorialban egy Skoda Forman-on mutatom majd be a folyamatot. A http://www.the-blueprint.com oldalról ti is letölthettek tervrajzokat autótól kezdve a hajóig fegyvertől az Star Wars űrhajókig bármit (vagyis nagyon sok mindent :) ).

---------

Ha letöltötted a tervrajzot akkor paint-tel azt kicsit meg kell formázni mégpedig úgy, hogy külön elmentesz képeket elölnézetről,hátulnézetről,felülnézetről és oldalézetről. A képek nagysága és típusa nem mindegy! Fontos,hogy a kép BMP kiterjesztésben legyen elmentve, és fontos, hogy az oldalak képpontjai 128,256,512,1024...stb képpont szélességűek és hosszúságúak legyenek. Tehát lehet 512x256-os vagy 1024x512-es vagy hasonló méretekben.Ha nem így mentitek el akkor a Zmodeler progi amibe be fogjátok majd helyezni a képek ki fognak majd nyúlni valamelyik irányba és akkor nem lehet pontosan tervezni. Másik lényeges dolog, hogy a képen a tervrajz pontosan középen helyezkedjen el,vagyis alul és felül ugyanakkora hely legyen és két oldalt is egyenlőek legyenek a távolságok. A képen láthatjátok, hogy ezt hogyan kell elképzelni:

Kép

A felülnézeti kép szorul még egy kis magyarázatra,azt úgy kell elkészíteni,hogy ha szemből nézed akkor felül legyen a képen (jelen esetben) az autó hátulja, alul pedig az eleje. tehát a rajzon mintha függőlegesen lefelé lenne.

Ha így el vannak mentve a képek akkor az első rész ezzel meg is van. Most jöhet a megismerkedés a Zmodeler programmal....
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:36

Ha megnyitjátok a Zmodelert akkor a következő ablakkal találkoztok:

Kép
Kép

Kattints a "background"-ra,azon belül "image" és azután "load image". Kattints a "browse"-ra és helyezd be az előre elkészített képeket, mindegyiket a megfelelő ablakba(front,left,top)

A fönti eszközökből én is csak ennyit használok:

Kép

Jobb oldalon kicsit lent található a következő 3 gomb. Ebből a SEL ("selected") használata ami fontos.

Kép

Ez felett a gombcsoport felett található a következő rész.Ezek közül is csak a kijelöltek amik fontosak egy modell elkészítésénél, bővebb funkciójukat később,a Skoda Forman tervezésénél mutatom majd be.

Kép
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:36

ha behelyeztétek az összes nézetképet akkor valahogy így fog kinézni a Zmodeler:

Kép

Kattints oldalon a "create"-re és azon belül a "surfaces"-re és még azon belül a "flat" gombra. Egérrel menjetek a bal oldal ablak fölé kattintsatok az egérrel és tartsátok nyomva majd húzzátok az egeret kb. addig a részig ahogy a képen látható. Engedd el az egeret.

Kép

Ekkor kijön középre a képernyőn ez :

Kép

itt meg lehet adni,de nem muszáj egy nevet a készítendő résznek ami alapból "surface".Van még 2 kitöltendö rész: horizontal és vertical steps.Itt alapból 2 kettes van.Ezek azt jelentik, hogy a felület amit készítünk hány vízszintes és függőleges részre legyen felosztva. Mi esetünkben most a vertical át lett írva 0-ra. ha ez megvan katt az OK-ra és ez lesz a végeredmény:

Kép

ezután kattints a fenti eszközök közül erre:

Kép

majd mozgasd az egeret az fölé a rács fölé amit készítettél és katt rá amikor az egész kikékült. Ha kattintottál azt fogod észrevenni,hogy minden egyes csúcspontban piros pöttyök jelennek meg

Kép

Katt a "Modify" ---> "move" parancsra
Kép

...nézd meg,hogy ez a 2 gomb e az aktív:
Kép
...majd egérrel katt a kis piros köröcskékre és a gombot tartva húzd őket a megfelelő helyre:

Kép
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:38

Következő lépés:

Kép

most az lesz a teendő ,hogy kialakítsunk további háromszög poligonokat. Kattints rá 2 piros pöttyre egy egyenesen ahonnan további poligonokat akarsz szerkeszteni:
Kép
majd kattint tovább és így szerkesztheted a következő poligont:
Kép
ha befejezted,és nen raksz le egy helyre több poligont akkor tartsd nyomva a Ctrl billentyűt (ekkor megjelenik a kurzor helyett a "done" kiírás) és kattints az ablakban valahova.
Alakíts ki más helyeken is poligonokat:
Kép
...majd alakítsd ki az egész oldalát:
Kép

Kattints ide:
Kép

...és ismét kattints a "modify"---->"move" parancsra és a "left ablakban huzogasd a helyükre a kis pontokat miközben figyeled a "top" nézetet.
Kép

most menj át a "front" ablakra és itt rajzold be a lámpát:
Kép

...a "top" nézetben pedig a motorháztetőt:
Kép
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:39

Következő lépésnek meg kell tervezni a hátsó oldalt. Ha a hátsó oldal nézet van előtted akkor láthatod,hogy a sok poligontól már nem igazodsz ki rendesen.
Katt a "select"---> "quadr"-ra, ezután a 3as gombcsoporton nézd meg,hogy a SEL aktiválva e van.
Kép
A bal oldal nézeten a képen látható módon jelöljetek ki egy részt a jobb egérgomb nyomvatartása mellett:
Kép
Az egérgomb elengedése után a kijelölt poligonok színe megváltozik:
Kép

Ezután kattints a "display"---->"hide" utasításra
Kép
Ha ez megvan akkor az egérkurzorral menj valamelyik nézet ablak fölé és egyszerűen kattints csak egyet az egérrel. Ha nem változott meg semmi akkor valószínű nincs aktivizálva a SEL gomb. Ennek az a lényege, ha aktiválva van akkor csak a "kiválasztott" (selected) részekkel fogsz tudni dolgozni. Ha minden rendben működött akkor a kiválasztott, más színt kapott részek eltűnnek.Nem kell megijedni,nem törlődtek, mindössze láthatatlanná váltak, hogy könnyebben lehessen dolgozni, nem zavarnak be a szemnek.

Ha eltűntek a kiválasztott poligonok azután már könnyebben meg tudod szerkeszteni a hátoldalt is.
Kép

Ha minden kész van akkor kattints a "display"---->"unhide" utasításra és ugyanúgy ahogy a "hide" utasításnálmost is kattints az egérrel az egyik nézet ablakon.
Kép

A mi esetünkben ezennel elkészült az autó azon része amire szükségünk van.
Most az a lépés következik, hogy megszerkesztjük az autónk jobb oldalát is. de nem kell ugyanígy kialakítani az egészet és sokat munkálkodni a másik oldallal is. Megtanuljuk,hogyan tükrözzük át ezt az oldalt a másik oldalra is.

Jobb oldalon található alapból az "objects" ablak is. Ha az elején nem adtunk meg más nevet a felületünknek akkor alapból a "surface" néven található itt meg. Kattintsunk a "Surface" feliratra jobb egérgombbal:
Kép
A legördülő menüből válasszuk ki a "create copy"-t. Katt az OK-ra és ezután azt vesszük észre hogy az objects ablakban van egy Surface és egy Surface[0] objektumunk. Kék háttérben világít mind a kettő. Most kattintsunk rá valamelyikre és észrevesszük,hogy ezzel inaktváltuk az objektumot, eltűnik a kék háttér.
Kép

Válasszuk ki a "modify" ---> "mirror" parancsot
Kép
...legyen aktív CSAK (!) a "H" irány
Kép
...legyen aktív az objects
Kép
...és végül nézd meg, hogy a SEL gomb inaktív e (ha nem az akkor legyen az :) )

Ha ez mind készen van akkor egérrel irány a Front vagy Back nézet fölé (ekkor a 3D-s modellnek ki kekk kékülni)
Kép
és kattints az egérrel egyszer. Észer fogod venni, hogy az egész áttükröződött a másik oldalra. Ugyanakkor azt is észreveheted, hogy a 3D ablakot nézve kicsit furcsának tűnik az egész, mert aminek kívül kell lenni az belül van :)
Kép
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:40

Ahhoz, hogy az egészet helyrerakjuk válasszuk a "modify" ---> "reorient" parancsot.
Kép

Menj egérrel a 3D modell fölé amíg bekékül az egész és kattints egyet. Ekkor azt láthatod a 3D ablakban, hogy az egész "kifordult".

Most aktiváld vissza az "objects" ablakban azt amelyiket deaktiváltad. Ezután láthatod a 3D ablakban, hogy a medell mindkét fele kész van
Kép

Most válasszuk ki a "select" ---> "all" parancsot és a kurzorral menjünk az egyik nézet ablak fölé. Kattintsunk a jobb egérgombbal. Most látható, hogy az egész modell, mindkét oldal más színt kapott, kiválasztódott.
Menjünk a "create" ---> "objects" ---> "unite select" parancsra és klikkeltünk rá az egyik nézetablakban a kiválasztott modellre
ekkor kijön ez az ablak:
Kép
Itt ismét megadhatunk egy nevet ami alapból "union" majd nyomjunk OK-t. Ez a funkció a Surface és Surface[0]-ból, a két külön modellből egy modellt csinál.

Ha ez elkészült akkor a következő dolgunk az lesz, hogy a két modellt összekössük.Katt a vertices-re:
Kép
...majd a Top nézetben kezdd el összekötni a két oldalt:
Kép
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:40

Az eddig megtanult technikákkal alakítsd ki a modell többi részét is.
Kép

Az így kialakult modell persze akkor néz ki szépen ha ba is van textúrázva, de azt egy másik tutorialban írom le.
Ha egy így megalkotott modellt meg is szeretnénk építeni akkor nincs más dolgunk, mint elmenteni még pedig úgy, hogy katt ide:
Kép
...és a modellt mentsd el 3ds fájlban:
Kép
Ez azért fontos, mert a modellt a Pepakura Designer-ben csak ilyen formátumban lehet megnyitni. A Pepakura Designer egy nagyon egyszerű program, különösebb magyarázatot nem kell hozzá fűzni, ha valaki megnyitotta akkor 10 perc után tudja,hogy hogyan kell kezelni :)
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:41

Textúrázás

Első lépésnek be kell helyezni a programba a textúrának szánt képet melynek oldalarányai egyenlőek és a pixelek aránya 128-al osztható. Tehát egy kép méretei ilyenek legyenek: 512x512 vagy 1024x1024...stb. Fontos, hogy a kép BMP-ben legyen elmentve és a kép tartalmazzon minden olyan kis képrészletet amelyek az egész modellre elegendőek lesznek mivel egy modellhez 1 textrát tudunk csak hozzácsatolni. Persze vannak bonyolultabb modellek is ahova be van exportálva további modellek és ott van több textúra, de erre most nem fogok kitérni, az már tényleg a program profi szintű felhasználása.Papírmodellek megtervezéséhez az itt leírt módszer bőven megfelel.
Szóval akkor emint írtam, textúrabehelyezés az első lépés és ez a következőképpen történik:
Nyissuk meg a Zmodelert, nyissuk meg a textúra néllküli modellünket majd nyomjuk meg az "E" billentyűt.
Kép
Pipázzuk ki a "primary texture" részt ezután a mellette levő gomb, a "load map..." használhatóvá válik. Nyomd meg, ekkor kijön egy új ablak, a "select or load" ablak.Kattints az "add" gombra és keresd ki az elkészített textúrát. Ha megvan akkor a "select or load" ablakban kattints az OK-ra.Ezzel a programban benn is van a textúra, következő lépés, hogy ezzel folyamatosan "betapétázd" az egyes poligonokat.
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:42

Most az egyik nézetablakban a bal fölső sarkában kattints a kis ikonra és a nézetet tedd át UV maper módba:
Kép

Tedd aktívvá a "faces"-t és a kurzorral menj a modelled fölé és kattints egyet
Kép

Ekkor észre fogod venni Hogy a háromszög poligonok középpontjában a modelleden kis piros pontok fognak látszódni.

A képeken látható modell autó hátsó részét a "hide" funkcióval láthatatlanná tettem, hogy jobban el tudjunk igazodni a poligonok között (ezt a funkciót ebben a témában már leírtam).
Ebben a tutorialban a Skoda modell hűtőrácsán mutatom be, hogy hogyan kell textúrázni.

Válasszuk ki a toolboxból a "select" --- > "single" funkciót:
Kép

Front nézetben kijelöltem egyesével a textúrázandó poligonokat az egér jobb gombjának nyomogatásával:
Kép

Így kijelöltem az összes szükséges poligont:
Kép

Toolboxból válasszuk most ki a "surface" ---> "mapping" ---> "assign UV" funkciót és alul tegyük aktívvá a SEL gombot:
Kép
assign UV funkció jelenti a textúrázást, a SEL aktívvá tételével pedig az így együtt azt jelenti, hogy a kiválasztott poligonok mindegyike textúrázva lesz.

Ha ez így megvan akkor kurzorral menj mondjuk a front nézet ablakába és kattints egyet. Ekkor észre fogod venni, hogy a 3D ézetben a hűtőrács helye be van textúrázva csak az a gond, hogy nem a hűtőrács képe van ott hanem egy nagy összevisszaság ahol rendet kell rakni. Következő munkafázis az "UV mapper" ablakan lesz. ebben az ablakban láthatod, hogy megjelentek rajta a kiválasztott poligonok:
Kép

Tedd most aktívvá az objects-et, toolboxban válaszd ki a "modify" ---> "move" funkciót, és a SEL gombot tedd inaktívvá:
Kép

UV mapper ablakban kurzorral menj a beillesztett poligonok fölé...
Kép
...és amikor látod, hogy azok kikékültek akkor az egérgomb nyomvatartásával húzd ezt a pár poligont a helyére:
Kép

Így mostmár egy fokkal jobban néz ki ,de a hűtőrács még mindig nincs pontosan a helyén, szükségesek még a pontosítások.
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.04.29. 19:42

Tedd aktívvá a "vertices"-t, aktívvá a "MUL" gombot és maradjon meg a "modify" ---> "move" funkió.
Kép

Egérkurzorral menj az UV mapper ablakhoz és menj a textúrázandó poligonok fölé. Mikor bekékül akkor kattints az egérrel. Ekkor a kis háromszögek csúcspontjában megjelennek a kis piros pöttyök.Ezeket egyszerűen huzogasd a megfelelő helyekre, közben nézd a 3D ablakot, hogy hogyan alakul a kész modellen a kép:
Kép
A "MUL" funkció használata ennél a textúrázásnál szükséges. Ha ez a funkció nem aktív akkor a helyrehuzogatásnál fogod látni, hogy a program szétszedi a poligonokat. Próbáld ki úgy, hogy nem aktiválod a MUL-t és fogod látni mire gondolok, aztán Ctrl+Z billentyűkominációval vissza tudod vonni az utolsó néhány így megtett lépést.

Ha sikerült a kiválasztott poligonokat tökéletesen betapétázni akkor Felül aktiváld a "faces" módot ismét. Kurzort mozgasd mondjuk a front nézet fölé majd kattint az egérrel. Ismét láthatod, hogy megjelentek a poligonok közepén a kis piros pontok és színesen megjelennek az elején kiválasztott poligonok.
Kép
Toolboxban válaszd ki a "select" ---> "none" funkciót és mondjuk a front nézetben kattints az egér jobb gombjával. Ekkor a kiválasztott poligonok újra kifehérednek. Ha új részletet szeretnél betapétázni akkor hajtsd végre a tutorial első lépésétől a pontokat. Sok szerencsét hozzá 8)

Remélem egy páran most fel vagytok buzdulva és saját modell tervezésébe fogtok. Remélem látok majd 1-2 munkát itt a fórumon is amit így készítettetek. Kellemes időtöltést mindannyiótoknak!
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: HNorbert » 2010.05.04. 06:44

Nagyon jó az írás, ez alapján már el is kezdtem dolgozni. Az lenne a kérdésem, hogyha adott méretarányban szeretnék dolgozni, akkor melyik lépésnél és mit kell tennem, hogy jó méretet kapjak?
HNorbert
 

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: Lacc » 2010.05.04. 08:49

Annak idején nekem is ez volt az első kérdésem :) Zmodelerben nem kell foglalkoznod a méretaránnyal, azt majd Pepakurában tudod megadni, hogy mekkora legyen a makett kész mérete.
Avatar
Lacc
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1179
Csatlakozott: 2010.04.26. 22:02
Tartózkodási hely: Dél-Dunántúl, HUN

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.05.04. 08:54

nekem már csak hátratett kézzel kell néznem ahogy a kitanítottjaim oktatják a többieket [thumbup]
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: HNorbert » 2010.05.04. 09:00

Értem, kösznöm, akkor már semmi akadálya, hogy készülhessen az új Sprinter. A pepakura még odébb van, nem lesz kevés elkészíteni a modellt. A textúrázás szerencsére könnyen és gyorsan fog menni, már csináltam ugyanilyen autónak mentő textúrát Emergency 4-be ;)
HNorbert
 

Re: 3D-s makett tervezés

HozzászólásSzerző: ATTIMON » 2010.05.04. 09:31

textúrázáshoz én csak annyit tudok ajánlani mindenkinek, h Pepakura után Photoshopba vagy Illustratorba készítse el hozzá a textúrákat. Így sokkal élesebb, pontosabb és kidolgozottabb is lesz a textúra. Csak egy tipp.Persze régen én is szoktam Zmodelerben textúrázni, de a kető össze sem hasonlítható. Ráadásul a Pepakura 2es verziója az egész textúrára csak 1024*1024-es képet képes feldolgozni. És ekkora részbe belesűríteni minden textúrát ami egy részletes maketthez szükséges...hát az szinte lehetetlen. A Pepakura 3as verzió az már nagyobb textúrákkal is képes dolgozni, talán 3000*3000körül van a textúra maximális mérete.
Kép
Avatar
ATTIMON
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 1592
Csatlakozott: 2010.04.27. 06:39
Tartózkodási hely: Németország

Következő

Vissza: Tervezési segédletek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron