A makettfestés mikéntjei.

Hogy minél jobban menjen a makettezés
Tips and tricks - To make papermodel building better and easier

Moderátorok: Gaccso, János

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 16:04

Sziasztok!

Ha megengeditek, feltennék néhány szösszenetet a festésről, amit műanyagosként gyűjtögettem más fórumokról. Igazán én sem értek hozzá.

Alapozónak az alábbit használtam (ha valaki még nem ismerné):

http://postimg.org/delete/s0xh0zci8/

Oldószeres, gyorsan szárad. Az oldószere valami sajátos. Próbáltam egy-két olcsóbb(?) észterhigítóval kiváltani, de nemigen volt jó, pókhálósodott. A műanyag poharat oldja!

A kiollózott okosságok:

A makettek festéséről

A makettezés egyik legsokrétűbb kérdése a festés. Rengeteget javíthat, de rengeteget ronthat is az összképen, ezért mindenképpen fontos, hogy minél jobban végezzük el. A festési készség javításának legbiztosabb módja a megtapasztalás, a gyakorlás. Az alábbiakban mégis néhány ötlettel próbálunk szolgálni, hogy mely részeket hogyan érdemes gyakorolni, mire érdemes odafigyelni vagy elkerülni, vagy hogy mit érdemes venni vagy beszerezni. Ezek tehát ajánlások, amelyeket mindenki saját kedve és lehetősége szerint használhat fel. Reméljük, lesznek használható, még nem ismert ötletek a cikkben. Ha pedig valaki kiegészítené, megcáfolná, vagy csak hozzászólna az itt leírtakhoz, azt is szívesen fogadjuk és közreadjuk. Lássuk tehát, hogy hogyan is néz ki egy festés, elsősorban pisztollyal.

Szín kiválasztása, higítás, keverés

A probléma a színek kiválasztásánál kezdődik. Jó esetben a dobozon/dobozban feltüntetett színekből gazdálkodhatunk. Ezek vagy nemzetközi színrendszerben, vagy festékgyártók kódjaiban vannak megadva. Ha színrendszerben, vagy a megadottól eltérő gyártóval kell dolgoznunk, jön az átváltás. Ehhez léteznek színkód-átváltó táblázatok, melyek tartalmazzák az azonos, egymásnak megfelelő színeket néhány más gyártótól, valamint néhány véletlenszerűen elhelyezett hibát. Sohasem szabad tehát kizárólag ezekre hagyatkozni, mindig meg is kell nézni, hogy az adott szín vajon tényleg pl. világoskék-e, és valóban hasonlít-e a keresett színre. Minél többször számítjuk át, annál nagyobb lesz a keveredés, minél több helyről szerzünk információt, annál könnyebben tudjuk a keveredésből kiválasztani a megfelelő színt. Viszont ahogy haladunk az időben, és egyszerűsödik a jármű, annál könnyebb a színt megtalálnunk. Egy II. v.h.-s repülőgép, egy M-1 –es tank, és egy Ferrari F-50 –es makett színei egyre kisebb problémát jelentenek. A színek pontossága sem egyformán fontos. Egy kezdőnek valószínűleg nem okoz lelki válságot, ha egy szín egy árnyalattal eltér a valóditól. Az antikolást, koszolást használóknak szintén nem lehet probléma, hogy egy harckocsi megfakult és már napszítta, fakó. A figurakészítők többségénél pedig csak előny, ha akár egy ruha zubbony és nadrág része is eltérő kopottságú. A kavarodásban szintén szerepet játszik, hogy az esetleg hosszadalmasan kiválasztott színeket méretaránytól függően világosítani is kell, mivel az eredetinél jóval kisebb felületről van szó. Ennek magyarázata, hogy a levgő nem teljesen tökéletesen átlátszó. A távolabb lévő tárgyak kevésbé élesen és kontúrosan látszanak (nem csak a rövidlátók számára), a színek kevésbé harsányak. Ha egy 1:72 -es makettet 1 m távolságból nézünk, az olyan hatást kell keltsen, mintha a valódiól 72 méterre állnánk. Ezt, az ún. távolsági hatást a tájképfestők már több, mint 100 éve felfedezték. A körülbelüli, csak ajánlott világosítási arányok a következők:

1:32, 1:35 7%

1:48 10%

1:72, 1:76 15%

1:87 20%

1:144 23%

A festékek keveréséhez hasznosak lehetnek az alábbi arányok is. Bár cseppenteni sok mindenről lehet, de a festékkeveréshez talán legáltalánosabban használt átlagos injekciós fecskendő (vagy hasonló átmérőjű pálcika) cseppjére a következők igazak:
1 csepp 0.02 ml
50 csepp 1 ml
700 csepp 14 ml (kb. egy festékeskes hordócska)

A fedési adatok festékszóróra vonatkoznak, de lefesthető területet csökkenti a pisztoly réseiben, a tartály oldalán, stb. eltűnő "veszteség":
1 csepp 3,8 négyzetcenti
32 csepp 125 négyzetcenti
50 csepp 190 négyzetcenti

A színek alá szükséges lehet alapozni is, ez a makett anyagának színétől függ, illetve attól, hogy világos, vagy sötét színnel festünk. Szükséges alapozni például, ha egy sötétzöld műanyagból öntött harckocsit sivatagi színekre festenénk. Szinte minden gyár készít alapozó festéket, ez többnyire szürke. Ez jól takar, és minden szín jól felvihető rá. Persze, a sima szürke festék is hasonló eredményt ad. Jellemzően inkább a polgári járműveknél fordul elő a két legkevésbé takaró szín, a sárga és a piros. Ezek alá pirosabb vagy sárgább narancssárgával érdemes alapozni, ami érdekes módon már kellőképpen fed. Az ilyen fedési-takarási hiányosságok az éleknél vehetőek észre leginkább.A végcél persze az, hogy minél kevesebb réteg kerüljön a makettre, mert az apró részleteteket, vonalakat eltömíti a sok festék. Tehát ha egy alapozó és két fedőréteggel azt az eredményt érjük el, mint alapozás nélkül 4-5 fedőréteggel, akkor az elsőt kell választani. Többszínű festés esetén pontosan a fentiek miatt kell előbb a világosabb, majd a sötétebb színeket festeni: a sötétebbel bátran festhetünk a világosra, míg fordítva már nem mindíg fed kellőképpen. (Hasonló okokból öntenek egy Subaru rallyautót kék műanyagból.)

A higítási arányokhoz nehéz tanácsot adni. Függ a festéktől, a légnyomástól, szokásainktól. A tapasztaltabbak is csak a festékcsepp eséséből, a festék folyásából állapítják meg a megfelelő arányt. Általában úgy 40-50% higítással kell számolni, de ez nem szentírás. Próbálkozni kell mondjuk egy 50%-os keveréssel: Ha nagy cseppekben marad a felületen, és nem oszlik el, sűrű a festékünk. Ha mindíg megfolyik, és nem takar kellőképpen, akkor híg az oldatunk. Ami biztos, hogy a festékkel dolgozni, ha meleg. Szebb felületet ad, jobban terül, és gyorsabban szárad. A kikevert festéket -mondjuk egy orvosságos üvegcsében- tegyük forró vízbe, amíg átmelegszik. Az ecsettel való festéshez most csak néhány alap dolgot javasolnánk. Ne mártsuk bele az ecsetet teljesen a festékbe, csak kb. a szőr feléig. Sokkal tovább tudunk szépen dolgozni így, ha nem szárad bele a festék a szőr felső részébe. Az ecsetkezelésnél arra figyeljünk, hogy egy irányba, oda-vissza vigyük fel a festéket, majd rá merőleges mozdulatokkal oszlassuk el. A kisebb mennyiségek keveréséhez használhatunk üres gyógyszeres leveleket. Távolítsuk el róla a maradék alufóliát, és a hátára fordítva, a gyógyszerek helyére cseppentsük a festéket. Az egészen kicsitől (C-vitamin) a jóval nagyobbig (Strepsils), többféle méretben léteznek. Előnyük, hogy nem kell elmosni, nem dől fel, és akár egymás mellett keverhetünk ki (újra) színeket. A hígító adagolásához pedig az orrcseppes üvegek alkalmasak, a több féléhez több darab. Mindig szigorúan címkézzük fel! Nem csak a családtagok miatt, hanem azért is, hogy ne keverjük össze véletlenül az aceton üvegét a matricázáshoz használt vízével. Mindkét segédeszközt főleg a tél végén tudjuk nagyobb számban felleni, akár otthon is. A festék keveréséhez ne használjunk fémpálcát, injekcióstűt, mert ezek siettetik a festék beszáradását, a fa pedig túl sokat szív magába. Célszerűbb az üveg, vagy műanyag (pl.: nyalókás pálca), vagy az öntőkeret egy elágazás nélküli darabja. A pisztolyhoz való keveréshez legelterjedtebb az ijekciós fecskendő. Ezzel a peremes kis hordócskákból is, a kiöntésnél jóval kissebb veszeséggel lehet festéket felszívni, a beosztása miatt pedig pontosan beállíthatóak a keverési arányok. Először mindíg a higítót, majd a festéket, végül egy kis levegőt szívjunk fel, és így rázzuk össze. Mivel a fecskendők mellett az injekciós tűk és sokrétűen felhasználhatóak, célszerű ezeket együtt beszerezni. De vigyázzunk! Ha az örömtől kellően csillogó szemmel közöljük, hogy kérünk tíz fecskendőt és 15 tűt, elképzelhető, hogy megkérdezik, mire kell. És ha azt válaszoljuk, hogy: -A higítózáshoz, meg a ragasztóhoz, meg ilyesmik- lehet, hogy némi zavart csend után egy drogambulancia zöld számát kapjuk kézhez az áhított segédeszközök helyett!
Ismert, hogy a makettfestékek többségét oldja a terpenol, a lakkbenzin. Ám mivel a gyárak a festékeket speciális összetételben gyártják, ezek az olcsóbb higítók nem mindíg adnak tökéletes eredményt. Azt javasoljuk, hogy a festék higításához, tehát a makettra kerülő festékbe a gyári higítót tegyük, míg a terpenolt, vagy a kissé agresszívebb lakkbenzint hagyjuk meg csak az eszközök tisztításához. A tégelyekből is párolog a festék, illetve higító, mialatt nyitva vannak, ezért időnként -de ne túl gyakran- cseppentsünk bele higítót, hogy késleltessük a beszáradásukat. Persze, ez is feltétlenül a gyári higító kell legyen.

Festékszórók és levegőellátás

Legkézenfekvőbb, ha a minden boltban kapható levegőpalackot vesszük meg. Szinte minden pisztoly úgy van csomagolva, hogy tartozéka egy levegőpalackra csavarható adapter, melyre csatlakoztatható a pisztolyhoz vezető cső. Használata a legegyszerűbb, hátránya, hogy a második palack megvásárlása után az ember elkezd spórolni a tartalmával. Szintén a rovására írható negatívum, hogy a palack ürülésével kezd csökkenni a nyomás is. Ez ellen valamelyest úgy védekezhetünk, hogy meleg vízbe állítjuk a flakont, így a benne lévő levegő kitágul, és jobban kihasználható az “alja” is. Pár flakon elhasználása után már megbízhatóan meg tudjuk majd becsülni, hogy meddig elég még a tartalma, mikor fog kifogyni. Mint a legegyszerűbb megoldás, népszerűsége annak ellenére magas, hogy tulajdonképpen levegőt veszünk, mérettől függően kb. 1-2000 Ft-ért. Az autóbelső egy érdekes megoldás. Lényege, hogy egy felfújt, szeleppel rendesen ellátott gumibelső szolgáltatja a nyomást. Erre kell egy autópumpának csak a csövét csatlakoztatni, mely a pisztolyhoz vezető csőben folytatódik. Amikor a nyomás már nem elég, egyszerűen levesszük a pumpacsövet, és felfújjuk a belsőt. A rendszerhez mindenképpen kell csatlakoznia egy szűrőnek, hiszen az összenyomott levegőből kicsapódó légnedvességnek, és főleg a gumi belsejében lévő kosznak nem szabad eljutnia a pisztolyig. Erre tökéletesen megfelel egy autó benzinszűrője, mely autósboltban kapható, és nem is drága. Legegyszerűbb, ha a pumpacső és a pisztolyhoz vezető cső közé szerkesztjük. Egy jótanács: a sok pumpálás miatt remegő kézzel való festés biztosan előnyös néhány terepmintázatnál, de egyébként célszerű egy lábpumpát, vagy egy szivargyújtós , 12V-ról működő autókompresszort rendszeresíteni a belső felfújásához. Ezeknek többnyire van nyomásmérőjük is. A pisztolyok 2-4 bar nyomást igényelnek, de ez változó. A belső lehet akár teherautóé is -ki mit talál-, a méret alapja a rendelkezésre álló hely legyen. Persze, nem szabad csak vízszintes elhelyezésben gondolkodni. Használaton kívül a “rendszer” nem foglal sok helyet. Hasonló módon lehet egy kézi pumpálású háti permetezőből kialakítani ilyesmit. A tartály őrzi a nyomást, a pumpa már be van építve, és az üzemanyagszűrőt pedig a permetcső végére kell felszerelni, majd pisztolyhoz vezető csőben folytatni. Hátránya, hogy a pumpálást nem lehet “gépesíteni”, előnye, hogy a kijövő levegőcsövet nem kell megbontani pumpáláskor. Célszerű nagyobb tartályú, egyszerűbb (olcsóbb) permetezőt választani. A klasszikus, hűtőgépkompresszorból felépített rendszert csak az válassza, akinek van előképzettsége, vagy szakirányú tapasztalata vagy ilyen ismerőse. Nagyon kell figyelni, hogy a levegő ne keveredhessen az olajjal, valamint kell egy tartályt beiktatni, a levegő nyomásának stabilitása miatt, kiküszöbölendő a pulzálást, hiszen a kompresszor löketekben termeli a levegőt. (Az eddigi megoldások eleve tartályra épültek.) A tartály bizonyos esetben egy hosszabb csővel is helyettesíthető, de lehet szódásszifon, a permetező tartálya, marmonkanna, üres poroltó, bármi. A vízszűrő mellé egy nyomásszabályzó-kapcsoló is szükséges, ami a kellő nyomás elérésekor ki, majd visszakapcsolja a kompresszort. Előnye, hogy halk, (pont mint egy hűtőgép), és hosszú távon olcsó, stabil, biztos működést biztosít, és nem kell pumpálni. Hátránya, hogy összeépítése nagyobb ráfordítást igényel. Legbiztosabb megoldás – és egyben a legdrágább is- a készen kapható, erre a célra készített kompresszor, mely a fent említett összetevőket egyben tartalmazza, gyakorlatilag"plug-and-play" eszközként használható. Annak ellenére, hogy ez a legjobb megoldás a témára, ritkán találkozhatunk vele, rendkívül magas ára miatt. Túlteljesíti a makettezés igényeit, de akár nem drágább a makettkompresszornál a garázsokba való hobbi- vagy barkácskompresszor. Ez jóval nagyobb, szintén nyomáskapcsolós komplett rendszer, a legkisebbek kb. 30l-es tartállyal, de szűrőt és szűkítőt azért be kell szerezni hozzá. Ha máshol –házban, ház körül vagy valóban a garázsban, műhelyben is- ki tudjuk használni, érdemes beruházni rá. Előnye, hogy kész komplett kompresszor, hátrányai a méretéből adódnak: nehezebb mozgatni (bár többnyire kerekes), hangos (bár egy tartálynyi töltetből is sokáig lehet dolgozni), és drága. A fentiektől eltérő megoldások is létezhetnek, mi most ezeket ajánljuk megfontolásra.

Festékszórók tekintetében jelentős eltérések vannak ár és tudásszint tekintetében. Míg egy alap pisztoly már kb. 2500 Ft-tól kapható, a komolyabbak ára 4-5000 Ft-tól indulnak, és a Star Wars makettek otthonáig emelkednek. A pisztolyok két klasszikus csoportba sorolhatóak: egy illetve kétfunkciósak lehetnek. Ezeken belül alsó és felső tartályos változatokat különböztetünk meg. Az alsó tartályos, egyfunkciós jó konstrukció. Az üvegtartály alul van, gyakran a festékek tégelyeivel is helyettesíthető, mely rendkívül praktikus. A levegőt egy gomb megnyomásával engedhetjük ki, mely az alsó tartályból magával szippantja a festéket. A felső tartályos egyfunkciós egy kicsit furcsább: a levegő állandóan áramlik át rajta, és a billentyűvel a festéket tudjuk hozzáengedni. Ehhez bizony már kompresszor kell! Az egyfunkciós pisztolyok szórásképe kb. 15 és 50 mm között változtatható, ebből adódóan nagyon aprólékos munkákra nem, inkább nagyobb felületek fújásához alkalmas. Szintén kitűnő a pisztoly használatának megtanulásához, kezdetnek ne is vegyünk drágábbat. Jellemzően az olcsóbbak az egyszerűbb szerkezetük miatt jobban viselik az esetleges hibákat, elhanyagolást, stb. De ettól függetlenül vigyázzunk rá, tartsuk is meg sokáig, mert kiegészítő pisztolyként, pl. alapozáshoz, vagy egyszínű festéseknél továbbra is jó szolgálatot tehet. Egy pillanatig sem szabad azonban lebecsülni az egyfunkciós pisztolyokat: ez is festékszóró, és jelentősen kibővíti addigi lehetőségeinket. A kétfunkciós pisztolyok működésében nincs ekkor különbség, legyenek alsó-, felső-, vagy akár oldaltartályosak. A billentyű megnyomásával előbb a levegőt engedi, majd nyomva a festék is megjön. Szórásképük 3 mm-től állítható 50-ig, így jóval precízebb munkákra, akár álcázófestések kitakarás nélküli fújására is alkalmasak. Akkor vegyünk ilyet, ha már az egyfunkciósban rejlő lehetőségeket kimerítettük, és szükségét érezzük a továbblépésnek. További fokozatuk a művészeknek –nem mintha mi nem lennénk azok-, illetve dekoratőröknek készült pisztolyok, amelyek talán egy kicsit hígabb festékre vannak tervezve, de szintén túlteljesítik a legtöbb makettező igényeit. Olyan precízek, hogy akár írni is lehetne velük, és ennek megfelelően borzasztó drágák. Csak az vegyen ilyet, akinek tényleg erre az aprólékosságra van szüksége.

Mivel a legolcsóbb pisztoly is drága, mindig fordítsunk nagy figyelmet a tisztításukra. Legjobb minden használat után elmosni. Először töröljük ki az üres festéktartályt, majd öntsünk hígítót bele, és addig fújassuk át a pisztolyon, amig csak tiszta higító nem jön. Ezt ne csak úgy fújjuk, hanem rendszeresítsünk hozzá egy flakont, aminek a nyakán oldalt egy lyukat vágunk. Ehhez a művelethez ne szűkülő aljú 2l-es üdítős flakont válasszunk, hanem tramplibb, pl. szörpöset, aminek széles alja van, hogy ne dőljön fel. Az átmosás után szedjük szét darabjaira az eszközt. Ecsettel, ronggyal, fültisztító pálcikával és esetleg fogkefével tisztítsuk meg az alkatrészeket, vigyázva különösen a hosszú, vékony alkatrészek épségére. A fém alkatrészek minél többet érintkezzenek a hígítóval, a gumi és műanyag tömítések és darabok minél kevesebbet. Ez utóbbiakat inkább csak töröljük le. Ha elhanyagoltuk, és beszáradt a menetes rész, egy csepp acetonnal oldhatjuk meg. Ez ne csak körömlakk-lemosó, hanem tényleg aceton legyen, és semmiképp se érintkezzen a gumitömítésekkel.

Festés, pisztolykezelés

A pisztoly “éles” használata előtt érdemes gyakorolni. Ezt nem muszáj azonnal makettfestékkel végezni, egy higított tempera is megteszi. Elsőnek lehet az alanyunk egy papírlap, szóráskép beállításhoz, fogások gyakorlásához, stb. az kitűnő. Próbáljunk minél több alakzatot, nyomást, beállítást kipróbálni. Ezután vegyük elő egy régi, már megépített makett festési rajzát, és próbáljuk azt kifesteni a temperával. Rögtön kiderül, mennyit kell még próbálkoznunk. Ez után váltsunk át igazi makettfestékre, és a régi, kiselejtezett maketteken folytassuk. Ha ez is biztosan megy (vagy már az összes át van fújva), jöhet szükségszerűen a telefonunk előlapja. :-) Festés közben az esetleges megfolyások miatt legyen kéznél ecset, amivel a felesleget eldolgozhatjuk. A festékszórót mindig merőlegesen tartsuk a festeni kívánt felületre, és a távolság is legyen lehetőleg állandó. Mivel a pisztolyok a megnyomáskor és elengedéskor nem ugyanazt a teljesítményt adják, mint folyamatos fújáskor, lehetőleg a maketten kívül kezdjük el a fújást, és a már működő sugarat vigyük a makett fölé. A működő festéksugarat ne tartsuk sokáig egy ponton, mert az ott felgyűlő festék könnyen megfolyik. Az oda-vissza húzások megfordulásai pedig ezért a festendő felületen kívül legyenek.
Az így szerzett tapasztalatok mellé már csak néhány alapvető tanácsot adunk. Az -ecsettel való- festés előtt is mindenképpen zsírtalanítsuk a kész makettet. Ennek két lehetősége van: alkoholos ronggyal áttörölni, ez gyors száradást eredményez. Ne maradjon alkohol a mélyebb résekben sem, mert ha erre fújunk, az nem lesz tartós! Másként langyos mosogatószeres vízzel tudjuk kellőképpen lemosni, itt lassabb száradással kell számolni, de a megmaradó vizet itt is kerülni kell. Mindkét esetben segíthetjük a száradást levegőfúvatással, ha van erre levegő-kapacitásunk. Fújás közben a makettet tartsuk egy dobozban, hogy a szálló festék ne tegyen kárt a szobában. Ehhez bármelyik megfelelően átszabott szimpatikus kartondoboz megfelel, mint ahogy a gyárak által kínált festőkabin is. A festés helye mindenképpen legyen jól megvilágítva: az izzós nem csal a színeknél, a neonos nem jelent veszélyes hőforrást. A festéshez a makettet vagy rögzíteni, vagy fogni kell. Ha kézzel tartjuk, használjunk vékony cérnakesztyűt, a zsíros ujjlenyomataink miatt. Ha a makett jellege engedi, rögzítsünk rá egy ceruzát (pl. hajtóműkiömlő), aminél fogva festhetjük. Komplett autókarosszériát érdemes egy forgatható állványra tenni, vagy alulról kézzel tartani. Mindenki válasszon neki megfelelő megoldást. A száradás idejére biztosítanunk kell a pormentes légteret. Erre is két lehetőségünk is van: Megfelelő mennyiségű víz párologtatásával a levegő nedvességtartalmát növelve csökkenthetjük a szálló por mennyiségét. Itt arra kell ügyelnünk, hogy ne vigyük túlzásba. A kevesebb több. Másik esetben egy alkalmas dobozzal letakarva elzárhatjuk a szálló por elől a frissen festett makettet. Erre nem jó egy paprídoboz, ami szöszölhet, hanem inkább egy tál, lavór vagy akvárium a megfelelő.A rontott festést száradás előtt hígítós ecsettel tudjuk visszamosni. Száradás után, ha a makett jellege engedi, (pl. autókarosszéria) beáztatással tudjuk a festéket eltávolítani. Tömény trisós oldatban 2-3 napot, fékfolyadékban 1-2 órát kell áztatni az elrontott darabot. Utána legyünk különös figyelemmel a résekre és panelvonalakra, szinte biztos, hogy további tisztítást igényelnek.

Bizonyos terepmintázatok kitakarásos festést igényelnek, amikor egy kivágott papírlap mögül fújjuk a megfelelő mintát. Ezzel és a maszkolás további lehetőségeivel egy másik cikkben foglalkozunk.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




A "Segítség" és a "festés" topikokban rendre jelennek meg olyan kérdések, amelyekből az a következtetés vonható le, hogy sajnos a festékek és ezek hígításának alapismerete a kezdő makettezőknél teljesen hiányzik. Nem az ő "bűnük", hiszen honnan is ismerhetnék a témát, mivel ennyire a kezdetek kezdetével foglalkozó nyomtatott szakirodalom - a tudomásom szerint - jelenleg nem is kapható. Ezért bátorkodtam billentyűzetet ragadni és néhány főbb pontban, ha nem is egy vegyész szakszerűsgégével, de pár évi tapasztalattal a hátam mögött elmondani néhány alapvető dolgot a festékeket illetően.

1. festéktípusok és felhasználási területük

1.a. Enamel festékek

Ezek a leginkább hozzáférhető makettfestékek, kis Hazánkban a leginkább elterjedt márkák: a Humbrol, Revell, Model Master. Ezen három márka valamelyike szinte biztosan kapható bármely makettboltban, néha játékboltokban is.

Ezek úgynevezett szintetikus oldószerrel készülnek. Mint MINDEN festéket, ezeket is hígítani kell. Ha festéshez hígítjuk, használjuk a saját gyári hígítót! Az én tapasztalatom szerint például a Model Master festékek lakkbenzinnel is hígíthatók. A szerszámaink (ecset, vagy szórópisztoly) tisztításához megfelel a sokak által emlegetett sima festékboltban pár száz forintért kapható H-100-as, vagy bármely szintetikus hígító, lakkbenzin, és szigorúan tisztításhoz az acetonmentes körömlakklemosó.

Ecsettel és szórópisztollyal is felvihető. Ecsetes festéshez inkább ez való mint az akril. Szórópisztolyhoz pedig - szerintem - inkább az akril. De ez a típus univerzálisan felhasználható.

Festéshez, mint írtam hígítani kell. Kb. 1:1 arányban, ecsettől, pisztolytól, festéktől függ, kísérletezd ki, hogy Neked mi jön be a legjobban! Ne akarj 1 rétegben festeni! Úgy ecsettel, mind pistollyal több (2-3) vékony réteget vigyél fel. Ecsetelésnél várd ki a több órás (festéktől függ) száradási időt! Attól, hogy egy festékréteg egy teljes éjszakán át száradt, még egyetlen egy makett sem lett csúnyább, viszont soha nem oldotta fel a 2. réteg festék az elsőt.

1.b. Akril festékek

Ezek az ún. vízbázisú festékek. Hazai makettboltokban leggyakrabban a Tamiya, Gunze Sangyo (már más gyártja), Revell, Model Master, gyártók termékei kaphatók. Ezeken kívül 1-2 helyen kapható Vallejo, Lifecolor, stb.

Mint írtam ezek vízzel hígítottak. Festésnél itt is javallott a gyári hígító, bár én a saját tapasztalaotm szerint ezekhez a fesékékhez ioncserélt vizet, vagy néha denaturált szeszt használok. A denaurált szesz festékboltokban kapható, pár száz forint literje. Ha tisztán denaturált szesszel hígítod a festéket, számíts rá, hogy gyorsan megszárad, ez azonban nem feltétlenül előny, ugyanis a festett felületed enyhén érdes, szöszös is lehet (főleg a Tamiyánál), ezért inkább én az ioncserélt vizet részesítem előnyben. Az eszközeink tisztításához denaturált szesz és acetonmentes körömlakk lemosó is használható. A víz ugyan a feséket hígítja, de a szerszámokból NEM oldja ki maradéktalanul a festéket, ezért mosáshoz ne használjuk!

Az akrilok szórópisztollyal vihetők fel szépen. A Vallejo kimondottan ecsethez gyártott akrilján kívül - tudtommal - más márka nem fog szép eredményt adni. Festésnél itt is az 1:1 arányú hígításból induljunk ki. Szintén több vékony rétegben vigyük fel.

1.c. olajfestékek

Ezek az úgynevezett művész olajok, a festőművészek használják, és persze a makettezők. Művész- és hobbbi boltokban kaphatók.

Felhasználási területe makettezésben főleg a koszolásra, panelezésre szorítkozik, de ecsettel figurafestésre is kitűnő, ez utóbbi már annyira haladó technika, hogy én ilyet soha nem csináltam, erre vonatkozó tapsztalatom nincs.

Hígítása tepentinnel, lakkbenzinnel, szintetikus hígítóval megoldott. A terpentin nálam kevésbé vált be, a felület kicsit oljaosan fényes maradt utána.

Mivel panelek befuttatásához, filerezéshez, stb. haladó technikákhoz használja a mezei makettező, ezért akár az 1:9 arányú hígítás sem ritka. Soha ne legyen túl sűrű az oldatunk!

2. A különböző festéktípusok egymáshoz fűződő viszonyáról

A némileg filozófikus alcím egy roppant lényeges kérdést boncolgat, milyen feséket milyen festékkel kombinálhatunk. Kombinálás alatt azt értem, hogy milyen rétgre milyen réteg következzen. Az alapszíneink keverése más kérdés. Kezdjük ez utóbbival.

Ha korlátozottak a lehetőségeink, és/vagy nem látjuk célszerűnek egy adott szín beszerzését, akár ki is keverhetjk magunknak. Alapszabály, hogy az eltérő oldószerű festékeink NEM keverhetők össze! Csak enamel enamellel, stb. Ha keverünk, lehetőleg azonos gyártó termékeit keverjük, de ez már nem kőbevésett szabály, pl.: Revell és Humbrol enamelek keverhetők egymással, ugyanígy Gunze és Tamiya akrilok is. Azért lehetőleg kerüljük.

Vissza rétegekhez. Koszolásnál panelek befuttatásánál - a saját tapaszalataim szerint - úgy célszerű eljárni, ha akril felületre futtatunk enamel vagy olaj festéket. Az akrilok nem terülnek olyan szépen, nem futnak olyan intenzíven a panelekben, mint az olaj festékek. Átmosásra, filterezésre az akrilok használhatatlanok (saját vélemény).

Lehet persze trükközni is, enamellel lefested a makettet, lakkozod, matricázod, lakkozod ez utóbbit akrillal és így erre az utolsó akril rétegre már futtathatsz akár olajfestéket is a panelekbe, nem fogja bántani az álcázófestés színeit, mert a felső réteg akril lakk megvédi.


3. A festendő felületről

Festés előtt zsírtalanítsuk a felületet. Vagy mosogatószeres vízzel mosogassuk el makettünket egy kis darab szivacs segítségével, vagy nem szöszölő denaturált szeszes ronggyal töröljük át. A festékünk csak sima és zsírtalan felületen fog szépen tapadni és mutatni. Fémszínek felvitelénél elengedhetetlen a tökéletesaen sima felület előkészítése, mivel minden apró hibát előhoz.

4. A festékek eltávolítása

Megesik, hogy radikális változtatást akarunk eszközölni kész, vagy félkész makettünk színén és szeretnénk eltávolítani a korábbi festékrétegeket. Az egyszerű oldószeres mosogatás,törölgetés nem vezet kellő eredményre. Én saját tapasztalatom szerint erre a tömény, háztartási, halálfejes hypot ajánlom. Pár napra be kell áztatni makettünket a hypofürdőbe és végül egy már nem használt fogkefével le kell sikálni jó alaposan. VIGYÁZAT! A hypo méreg, szaga kellemetlen, és minden színezett felületen (ruhád, fal, függöny, stb.) foltot hagy. Tehát óvatosan, megfelelő helyen kezdjünk csak neki. Mások véleménye szerint erre a feladatra a Sziti nevű kristályos, vízben oldódó, vagy a készre kevert T.Gazdaságos lefolyótisztító a legjobb. Némi áztatás után lejön a festék. VIGYÁZAT! Erősen maró hatású lúgokról van szó (amint arra Kalóz igen helyesen rámutatott!!!), védő gumi kesztyű és szemüveg nem nélkülözhető.

5. Környezetvédelem

Festékeink környezetkárosító hatásúak (lehetnek). Ezért nem célszerű a felesleget, szennyezett oldószert, stb. a csapba, WC-be önteni. Erre a célra rendszeresítsünk befőttes üveget, abba öntsük a maradék trutyit. Amikor megtelt, ha valaki meg tudja oldani, vigye speciális szelektív hulladéktárolóba. (Tudtommal ilyen az utcán nincs, de pl. autófényezők elvileg kötelesek a saját ilyen jellegű hulladékukat így tárolni és leadni, ha van ilyen ismerős, talán ő segít.) Egyébként inkább a teli üveget tegyük a háztartási szemétbe, mert így is kisebb a valószínűsége, hogy a festékeink maradéka a vízbe kerül.

Röviden ennyi. Ez a cikk nem a különböző festési technikákról (panelezés, filterezés, átmosás, stb.) szól, azt meghagyom nálamnál tehetségesebb makettezőknek, de azt mindnenképp megtudhatod ebből, hogy milyen festékhez milyen hígítót vegyél és mit mire használj.

Én kábé azt vettem észre, hogy Humbrol enamel festék addíg hígítható, amíg kevergetés közben el nem kezd buborékosodni, habzani. Vagyis pont fordítva, mert először a hígítót öntöm az edénybe, és utána hozzá a festéket. Amikor annyira sikerült feldúsítanom, hogy éppen elkezd buborékosodni, akkor szerintem fújáshoz pont jó. Mostanában ehhez a vezérfonalhoz tartom magam. Ecseteléshez, illetve akril festékekhez ez a módszer természetesen nem vált be, ott még gondolkodom :)
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 16:06

Árnyékolás:

A képeken láthatod, az elő árnyékolás mikor alapozás után a sarkokat, panelvonalakat és a koszolódó részeket megfújod az alapszín sötétebb árnyalatával(1. kép)
Majd vékony rétegekben felviszed a színt (2.kép), átüt alul a sötétebb árnyalat.
A sötétebb, koszosabb részeken, panelvonalakon, nyílásoknál újra megfújod egy nagyon vékony sötéttel amíg el nem éred a kellő hatást. (3.kép)


Kép

Kép

Kép
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 16:16

Bocs, de a képeket valamiért nem sikerül behozni...

z általam alkalmazott módszerhez nem szükséges a vidéken csak nehezen beszerezhető „pigmentek” használata, sem drága szórópisztoly. Úgyhogy elsősorban azokhoz szólok, akik ezeket az eszközöket különböző okokból nélkülözni kénytelenek. Itt most semmi másra nincs szükség, mint makettfestékre (Lehetőleg Humbrol, mert ennek elég nagy a száradási ideje.), szikére, grafitceruzára és pasztelkrétára por gyanánt. Utóbbi festékkel kiváltható.

Első lépés a már jól ismert alapszínre festés. Ecsettel, vagy szórópisztollyal ez most mindegy. Ecsetnél minimum 3 vékony rétegben kell felvinni az alapszínt, hogy később ne mossa le a hígító. Nos ez 1/72-ben jól működik, de 1/35-ben érdemes pisztollyal alapozni.


1. alapszín felvitele
2. közepesen híg keverékkel (alapszín + fekete, világos színeknél a fekete helyett egy sötét árnyalat) az éleket, vonalakat mindenhol befestem, majd 1-2 perc elteltével tiszta, hígítós ecsettel elkezdem visszamosni úgy, hogy halvány átmenet képződjön a sötét és világos részek közt.

3. Ezzel megtörik az a homogén hatás, amitől addig teljesen játékszerű volt a makett. Hogy mennyire legyen sötét az éleknél, azt mindenki döntse el a saját ízlése szerint. Túlzásokba azért ne essünk. 1 nap száradás következik. Ha ez meg van, szikével néhány véletlenszerű karcolást ejtek a páncéltesten. Ezek mennyisége és elhelyezkedése megfigyelhető jobb minőségű archív képeken, vagy leleshető a profi makettezők munkáiról. A rozsda és por felvitele megint csak annak függvénye, hogy milyen járművet akar az ember ábrázolni. Egy Leopard 2 A6-os tankot nem érdemes rozsdásítani, mert még vadiújnak számít, de a többi évjáratnál is erre figyelemmel kell lenni. A háborúban például a gyárból egyenesen a frontra küldték a páncélosokat, ahol többnyire nem érték meg az egyéves kort, mielőtt kilőtték őket, tehát korrodálni sem volt sok idejük. Azért néhány rozsdafolt megjelenítése nagyon feldobja a makettet. A fentebb leírt módszerrel készülhetnek ezek is. Hígítós ecsettel fentről lefelé húzgálva rozsdafolyás imitálható. A szín a barna különböző árnyalataiból kikeverhető. A por, sár már más kérdés. Ezek mennyiségének csak a jóízlés szabhat gátat. A por a függőleges felületeken is megtapad, mint a sár (Lásd az autódat, aminek az oldalára minden friss mosás után több mm vastag sár vagy por verődik fel.). A vízszintes felületeken lehet a por erőteljesebb. Néhány sarokba vagy belső élbe közepesen híg por színt ecsetelek, kis száradás után elkezdem visszamosni. Hogy a híg festék ne hagyjon éles átmenetet, érdemes a mosást felülről is elkezdeni az egész felületen, de ekkor már csak halványan, nehogy lejöjjön a már felvitt porréteg.

Ugyanezt pasztelkrétával is meg lehet csinálni. Csiszolópapíron porrá őrölni, majd ecsettel a finom port felvinni az előbbihez hasonló módon.

Újabb száradási napot követően jöhet a szárazecsetelés. Ha már minden olyan alkatrész helyén van, ami miatt meg kézzel kell fogni a makettet, csak akkor fogjuk bele, mert ez a vékony festékréteg könnyen lejön a makett fogdosása közben. A nevéből adódóan száraz ecsettel kell végezni. Alapszín + fehér (Sötét árnyalat esetén kevésbé sötét szín. Feketéhez pl. középszürkéskék.) Lapos ecsetet a festékbe mártani, papírzsebkendőben kihúzni a festék nagy részét, én a maradékot az ujjamra húzom ki belőle. Akkor jó az ecset, ha látható nyomot már nem hagy a pzs-n. A makett éleinek kihangsúlyozására, azokra merőleges mozdulatokkal végig kell menni az egész járművön. Szárazecsetelni csak matt felületen lehet. Az ecsetben maradt minimális festék ilyenkor fennmarad ezeken az éleken. Kis gyakorlás után nagyobb íveket is lehet szárazecsetelni. A fémes kopásoknál figyelni, hogy milyen igénybevételnek van kitéve az adott alkatrész. A lánctalp futófelületeit lehet fényes alumíniummal szárazecsetelni, de a kapaszkodókat, éleket már nem nagyon érdemes, azok nem kopnak fémtisztára olyan hamar. Ide jobb az acél szín, vagy a grafitceruza, ami elég jó hatást ér el.


.
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 16:18

Koszolás: Egy harcjármű makett (és álltalában a makettek) koszolás és koptatás nélkül nem is tekinthető teljesen késznek!
Noha sztem én nem vagyok vér-profi, de tudok pár tippet-trükköt!
-Koszoláshoz-koptatáshoz hasznos lehet a Lifecolor Tensocrome típusú vízbázisú festéke. Ezek baromi hígak, így könnyen folynak. Vanbelőlük rozsda, olaj, benzin, stb. színekben. Elég jól felleht velük dobni egy makattet! (különösen a rozsda baromi hasznos!) További infóért látogass el a móriczi makettboltba!
-Mosás: nem árt a járgányt párszor átkenni nagyon felhigított fekete/sötét barna festékkel. Ezáltal az egész koszosabbnak fog tünni + a híg festék "megragad" a résekben és "kiemeli" a panel vonalakat - egy szóval jól fog kinézni!
-Koptatás: a kiugró részeket + azokat ahol akatonák gyakran mászkálnak puha grafit ceruzával satírozd be! Ezzel egész jól vissza lehet adni a fémes felületek látványát! A mégdurvábban meg kopott részeket chrom-silverrel lehet szárazecsetelni - de csak mértékel, mert hát a tankok nem ezüstből kézültek...
-Rozsda & sár: erre az egyik legjobb módszer, ha a felületet lelakkozod (léyeg,hogy ragdjon!) és utána jó alaposan megszórod hintőporral. Vársz egy kicsit, majd lerázod! Ami rajtamardt az jól visszadja a rozsdamarta részek (pl:kipuffogók) durva felületét, eztán már csak festeni kell! Ha fent írt műveletet többször meg ismétled ugyanazon a felületen, akkor egy szépnagy (szilárd) masszát kapsz, amivel az odaragdt sarat lehet imitálni.
-Kormozódás: ezt a lövegek csőszájfékénél és akipuffogokon érdemes alkalmazni. Egyetet mártsd fekete festékbe, majd töröld le róla annyira, hogy éppcsak fogjon! Aztán kezeld vele a felületet! (egyébként ez a "száraz ecsetelés")
-Egyéb: nem árt ha a járgány felszereltsége hiányos: elhagyott/ellött sárvédő, hiányzó szerszámok (a tartók maradjanak! - fotómaratás!), gyűrött, kilyuggatott Schürzten(ha forróvízbe mártod a műanyagot, akkor könnyen hajtható, de az se rossza, ha vékony fémlemezt használsz)
Én kb. ezzel az eszköztárral dolgozom- persze mindig tanul az ember!
Javaslom hogy nézegess minél több archív képet (mai harcjárművek is jók -azok is kopnak) és figyeld meg hogy hol és miként strapálódnak a járművek! Viszont vigyázz, hogy ne vidd túlzásba az "antikolást" -mert ezzel nagyon fellehet dobni egy makettet, de nagyon el is lehet szúrni!!!
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 16:21

....

Panelvonalak kiemelése:


1) Szórópisztollyal: 5-95 (festék-higító) keverékkel vékonyan végig kell fújni a panelvonalakat. A harmadik „átfújásnál” már látszódni fog az eredmény. Érdemes minnél gyengébb higítót használni és csak teljesen megszáradt felületen alkalmazható! Érdemes lakkozás után használni ezt a teknikát.
2) a fényeslakkal le kell festeni a füleletet, majd felhigított feketét/sötétitett alapszínt (szerintem,ez a valósághűbb) végigfolyatni a panelvonalakban. Ami kifolyik,azt fültisztító pálcikával gyorsan letörölni.
3) fényesre lakkozott felületen a panelvonalakat temperával átkenni, majd letörölni a felesleget.

Színek fakítása


Sok maketten észrevehető az a hiba, hogy a maketten mindenhol lepattogzódás van, tiszta kosz, azonban az alapszínek mindenhol azonos árnyalatúak.
1) Pisztollyal: felvitt alapszínt kicsit fehérrel fakítjuk, majd a panelek közepét ezzel óvatosan majdnem hogy csak átködöljük.
2) Pasztellkrétaporral/Pigmentporral érhető el hasonló hatás. Fehér színt óvatosan a panel közepére felviszünk, majd lakkal rögzítjük

Rozsda készítése:


1) Rust (rozsda) festékből egy kis pöttyöt teszünk a felületre,és 20-30mp múlva higítóval lefele elmossuk.
2) Fekete színre pasztelkréta porokból (http://albatros.iweb.hu/keret.cgi?/tippek/rozsda.htm )

Rozsdásítás


Elég sokat próbálkoztam korábban az élethű rozsda elkészítéséért, de nem akart összejönni. Ekkor visszagondolva korábbi művészi rajz pályafutásomra eszembe jutott egy ötlet.
A rozsdásítani kívánt felületet matt feketével alapozom, majd egy sötétbarna pasztellkréta porral -amit fültisztító pálcával viszek fel- beporozom. Ezt egy világosabb, narancsszínű por követ, ha frissebb vagy égett felületet akarok megjeleníteni. Ha kész van, mattlakkal, szórópisztollyal fixálom. Ez tökéletesen utánozza a rozsdát
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: János » 2014.10.26. 18:24

Ez mind szép, de ez főként műanyagra érvényes, valamit azért lehet belőle hasznosítani.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2014.10.26. 18:44

János írta:
Én gyakran használok szórógittet alapozásnak. Ez nitro alapú, (büdös) szobában nem javaslom, de az az előnye hogy eltömíti a rost szerkezet, szép sima lesz a felület, csiszolható, a szöszösséget meggátolja. Inkább nagyobb felületek és alkatrészek esetén javasolnám. Megjegyezném hogy egy ilyen kezelés után a papír már nem papír, hanem a műanyaghoz közelibb tulajdonságokkal bír.




Ha ebből indulunk ki, akkor talán használható itt is.... :)
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.10.26. 19:19

Én csak ecsettel festek, nekem nem jön be a spray meg a festékszóró berendezés, mindenesetre sokat kell gyakorolni és hígan kell finom ecsetvonásokat húzni csak egy irányba mert akkor igazán sima felületet lehet elérni. Az ecsetek is profik kell legyenek 0-tól felfele. az első réteg mindenáron nagyon híg kell legyen, tánna mehet egy kicsit vastagabb.Ne felejtsuk azomban a sok gyakorlatot, ja és jól jön egy 3 éves festő tanfolyam!
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: fecky23 » 2014.10.27. 08:08

Hú!
Jött információ!!!
Megmondom őszintén, nem szoktam túlragozni a dolgot, dulux falfestéket színezőpasztával olyan színre keverem amire szükség van, egyszerű mikrószűrőn átengedem és a 0,4 mm-es düzni méretű pisztollyal fújom. sűrűbb a felkevert tejfölnél, türelmesen több rétegben felhordva alapozónak is és fedőrétegnek is bevált. Több rétegben, elég húsos a csiszoláshoz és ami a legfontosabb olcsó.
Avatar
fecky23
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 130
Csatlakozott: 2014.07.17. 08:25
Tartózkodási hely: Solymár

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: János » 2014.10.27. 08:52

akkokoko írta:
János írta:
Én gyakran használok szórógittet alapozásnak. Ez nitro alapú, (büdös) szobában nem javaslom, de az az előnye hogy eltömíti a rost szerkezet, szép sima lesz a felület, csiszolható, a szöszösséget meggátolja. Inkább nagyobb felületek és alkatrészek esetén javasolnám. Megjegyezném hogy egy ilyen kezelés után a papír már nem papír, hanem a műanyaghoz közelibb tulajdonságokkal bír.




Ha ebből indulunk ki, akkor talán használható itt is.... :)

Így van, de az alapozást, a papír előkészítését akkor is el kell végezni, ennek okán mutattam be ,én hogy csinálom. A mosószeres lemosást viszont megspórolhatjuk :)

fecky falfestékes technikája épület makettekhez beválhat, de járművekhez talán nem optimális.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2014.10.27. 20:03

fecky23 írta:Hú!
Jött információ!!!
Megmondom őszintén, nem szoktam túlragozni a dolgot, dulux falfestéket színezőpasztával olyan színre keverem amire szükség van, egyszerű mikrószűrőn átengedem és a 0,4 mm-es düzni méretű pisztollyal fújom. sűrűbb a felkevert tejfölnél, türelmesen több rétegben felhordva alapozónak is és fedőrétegnek is bevált. Több rétegben, elég húsos a csiszoláshoz és ami a legfontosabb olcsó.


mikroszűrőt hol vettél ? én rengeteget kerestem, de amit ilyen konyhai dolgoknak árulnak, azok mint túl nagy lyukuak, legkisebb talán 1mm2-es rácsú
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 868
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: fecky23 » 2014.10.28. 22:25

BobaFett írta:
fecky23 írta:Hú!
Jött információ!!!
Megmondom őszintén, nem szoktam túlragozni a dolgot, dulux falfestéket színezőpasztával olyan színre keverem amire szükség van, egyszerű mikrószűrőn átengedem és a 0,4 mm-es düzni méretű pisztollyal fújom. sűrűbb a felkevert tejfölnél, türelmesen több rétegben felhordva alapozónak is és fedőrétegnek is bevált. Több rétegben, elég húsos a csiszoláshoz és ami a legfontosabb olcsó.


mikroszűrőt hol vettél ? én rengeteget kerestem, de amit ilyen konyhai dolgoknak árulnak, azok mint túl nagy lyukuak, legkisebb talán 1mm2-es rácsú


Autófesték boltban.
Budakalász total lux. festéktartó flakonokat, maszkot, maszkoló fóliát. stb.stb. mindent lehet kapni ami nekem kell.
http://www.totallux.hu/szurok/index.php
Avatar
fecky23
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 130
Csatlakozott: 2014.07.17. 08:25
Tartózkodási hely: Solymár

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2014.10.29. 20:35

thx

nincs közel, de majd valahogy megoldom
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 868
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: akkokoko » 2018.01.07. 11:17

Gondoltam ezért az apró szösszenetért nem hozok létre másik topikot, pláne, hogy az élfestés is festés..
Na! A komoly bölcsesség után a lényeg : én az élfestést (több javaslat és neheztelés ellenére) filccel készítem. Abból is 90%-ban feketével. De az hamar kifogyott. Külön meg csak alkoholos filcet kapni ami drága is. Szerintem ráadásul nagyon átitatja a papírt is. Megoldás után járva a filcecsetet alapul véve jutott eszembe, hogy megpróbálom utántölteni. De mivel!? Ami volt otthon :makettező akril festék! Konkrétan AK matt fekete. Úgy néz ki bejött a dolog! Csak még annyit, hogy okosan a töltésnél, mert ez is tud folytatni! Inkább többször keveset! Ezt továbbgondolva :kifogyott, kellően kimosott filc bármilyen színnel tölthető. Kupak alatt nem szárad be, és - legalábbis számomra - könnyebben használható mint az ecset!
Avatar
akkokoko
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2014.09.15. 17:37
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: A makettfestés mikéntjei.

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2018.01.07. 13:02

Érdekes módszer. Nekem biztos magamtól ez sosem jutott volna eszembe. Köszi a tippet!
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3903
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Előző

Vissza: Tippek, trükkök, tanácsok

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron