HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: kocka557 » 2019.07.11. 09:45

minipeti írta:Köszönöm szépen!

Stiftet csak a vastagításhoz használtam, mert féltem a technokol káros mellékhatásaitól. Viszont elég vastagon kell használni a stiftet, mert különben elválik a karton a sablon laptól és az utóbbit kell bekenni, mert a karton magába szívja. Viszont azóta csak a technokol, de szó szerint zabálja a makett.

Csak egy tipp: vastagításhoz használható a faragasztó (Pl. Ponal express) is megfelelő hígítással jól ecsetelhető, akár egy egész A/4 egyben, jól fog, utána viszont mindenképpen préselni kell (akár könyvek között) egy napig. De az eredmény jó és még egy kicsit keményedik is, mondjuk ez a hajlítandóknál nem éppen előny.
Egy próbát megérhet...
Avatar
kocka557
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 94
Csatlakozott: 2013.05.24. 22:20
Tartózkodási hely: Fejér megye - Mór

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.11. 12:26

Köszönöm szépen a tippeket!

Sajnos nem találtam utalást arra, hogy kell-e hegyezni, vagy sem, de nagyon úgy tűnik, hogy kell. Még szerencse, hogy betáraztam kétféle csiszolópapírral is. :)

De jó, hogy nyári szünet van. [wakka] Csak dolgoznom is kéne. :(
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.11. 15:23

Pihenés képpen csiszoltam úgy két órát. Ez lett a vége:

Kép

A taton az utolsó burkolati elem vége nem illeszkedik a vázhoz, de, ahogy nézem majd a vízvonal fölötti rész eltakarja majd. Az orr pedig egy milliméterrel a váz elé ér, igaz reszeltem le belőle. Most egy kicsit visszaküldöm a vitrin tetejére, mert következik a hajófenék egy kicsi, a tat alatti része, melyhez a kormánylapát is kapcsolódik.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.07.11. 16:12

Én valószínűleg addig csiszolnám a kartonokat, amíg tökéletes nem lesz az illesztés.
Én is faragasztóval vastagítom az alkatrészeket, sőt sok más helyre is azt használom. Nem ecsettel viszem fel, hanem maradék kartonnak egy egyenes élét megvagdodom ollóval kb 2-3 mm ként. Így hasonló hatást érek el, mint a burkolók a csemperagasztóval. Az alkatrész ráhelyezése után aztán kicsit meg is mozgatom a papírt, hogy jobban terüljön alatta a ragasztó. Aztán persze nálam is megy a présbe.
Az élfestést szerintem egyszerűbb és célszerűbb az alkatrészek felhelyezése előtt elvégezni, darabonként. Ha a két darab között a merevítés is kilátszódhat, ott is előre megkenem élfestékkel, hogy ott se világítson ki a fehér papír.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3985
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2019.07.12. 19:16

Szia, csatlakozom Imihez, szerintem is hegyezd ki a gerincet. A fém hajótesteknél a lemezelés összeér.
Tetszik az építésed, szépen haladsz !
Avatar
Joe711
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1251
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.28. 21:01

Eltelt egy kis idő, mióta jelentkeztem, de a tapétavágóm nem tétlenkedett sokat. Közben folytattam a makettet. Az orron és a taton is kihegyeztem a vázszerkezetet, így ragasztottam fel a borítást.

Ezt a tat alatti gerinc rész és borításával folytattam. Az alkatrészek kivágva és előkészítve:

Kép

A 4 alkatrészből álló vázat összeragasztottam, majd a helyére illesztettem némi ragasztó segedelmével. A borítás 3 alkatrészből áll, melyeket ugyanúgy kellett felhelyezni, mint a hajótest vízvonal alatti borításának többi alkatrészét. A sorrend szerint az orr felől kellett kezdenem:

Kép

Minden a helyén, élfestésre várva:

Kép

Ekkor vettem észre egy komoly problémát. A GPM Szent István építésnél került elő, hogy a vízvonal alatti résznél a borítás elemei eltérő színűre lettek nyomtatva. Nos ez nálam is előjött, csak az eltérés nem annyira szembeötlő, mint a dreadnoughtnál. Lehet, hogy fogytán volt a tinta a patronban ;( . A helyzeten sajnos ez nem változtatott. A megoldás az lenne, ha a hajótestet átfesteném. Viszont ezt nem merem bevállalni. Ugyanis kiderült az is, hogy hatalmas hiányosságaim vannak a vízfestékek használata terén és ameddig a kedves tanítványaimnak a google és a youtube a barátja, addig nekem nagyon nem. Emellett nem készültem erre, így a hajótest váza nem kapott olyan szintű extra merevítést, ami ezt lehetővé tenné. Ezért marad így. Viszont ahogy a mondás is tartja a probléma csőstül jön. A következő lépés a hajótest dülöngélését lassító, csökkentő stabilizáló "szárnyak" (nem emlékszem a pontos megnevezésére) elkészítése és felhelyezése volt. Már eleve az sem volt egyértelmű, hogy melyik alkatrész hova kerül a diagramból, de még a szöveges útmutatóból sem (sikerült lefordítanom programok segítségével). Az oldal nem okozott akkora gondot, de oldalanként két alkatrészből áll, egy hosszabból és egy rövidebből. A jobb oldalra viszonylag könnyen sikerült felhelyezni, de elpattant a kettőt összekötő ragasztás, mivel nem nagyon illeszkedik a hajótestre. Ennek szerintem főleg a borítás szint különbségei az okai (az átfedéses rendszer miatt), de a tapasztalatlanságom sem elhanyagolható. A bal oldal pedig elkeserítően gyengére sikerült. Majd a kormánylapátot készítettem el, festettem és a helyére rögzítettem. A kivágó szerint ez egy elejétől a végéig azonos vastagságú elem. Nem tudom, hogy a valóságban is ilyen volt-e, de nem tartom kizártnak, ismerve a hajó tervezésnek és építésének idején fellépő problémákat. Nem lett olyan szép, mint szerettem volna, de illeszkedett a helyére.

Kép

Következett a csavartengelyek, a tengelyek tartóbakjainak és a csavartengelyek alagútjainak kivezetőnyílásainak elkészítése. Kezdésként összeszedtem az alkatrészeket tartalmazó laprészeket:

Kép

Az első elgondolásom az volt, hogy az elemeket csoportonként készítem el (az azonos/hasonlóakat egy időben). A tartóbakok egyik elemének elkészítése után ezt újragondoltam:

Kép

Aztán úgy döntöttem, hogy az alkatrészeket tengelyenként csoportosítom:

Kép

Az építést ezen a ponton a belső csavartengelyekkel kezdtem, majd a külsők következtek. A tengely maga egy rézszínű elemből állt, melyre két végén, különböző szélességű, fehér elemeket kellett feltekerni. Először a keskenyebbel kezdtem, ami mögé fel kellett húzni az alagutat lezáró két egymásra ragasztott, eltérő szélességű gyűrűt. Viszont okultam Gaccsó hozzászólásából, és itt már ragasztás előtt végeztem élfestést:

Kép

Ezt követte az előzetesen elkészült alkatrészek orr felőli része, ami egy kúp. Az elsőt úgy terveztem, hogy fülekkel ragasztom össze, de a végeredmény nem lett valami biztató, ráadásul időigényes is volt. Ezért ezt a lehetőséget elvetettem és fülek nélkül oldottam meg. Ezt követően elkészültek a tengely alagutak végei és kivágtam a tartóbakok távtartóit. Itt volt némi komplikáció is. Ugyanis ezeket egy félbehajtott és belső oldalán összeragasztott lapból kellet kivágni. A probléma nem ez volt, hanem a technokol vágás közben megadta magát, így amikor az elemeket kivágtam, azok kettéváltak és újra kellett ragasztanom. De végül eljutottam idáig is:

Kép

A felragasztást a csavartengelyek alagútjainak végeivel kezdtem:

Kép

Majd következtek a tengelyek egyesével és a tartóbakok távtartói. Először a gerinc felé eső, vagyis a belsők kerültek a helyükre, majd a külsők.

Kép

A hajócsavarokat nem készítettem el és csak akkor fogom, ha már csak azok vannak hátra, mert más építéseknél ezt a sorrendet végezték a sérülés veszély miatt. Ezért pillanatnyilag a vízvonalig kész a makett, jöhet minden, ami fölötte van. :) Minden hiba ellenére idáig nagyon tetszik nekem a hajó. [biggrin] Viszont most megint egy kis gond. Felvételek és 3d-s modellek alapján a hajótest vízvonal feletti lemezelése nem ilyen látványos, a szegecselés pedig nem látszik, ráadásul az ablakok fölött van egy ív, ami szerintem egy kisebb tető imitálása akar lenni, ami a dreadnoughtokon gyakori volt, de erre sem találtam bizonyítékot. Egy régi HMS King George V kivágón ezek az ívek szintén megvannak (Maty Modelarz, 1986).

Kép

Gondoltam, hogy megkarcolom a lemezek széleinél, de az árnyékhatáshoz nem tudom, hogy milyen híg festék kellene, hogy a többi felületet békén hagyja.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.29. 09:57

Elővettem Horváth Zoltán 117 oldalas cikkét, amiben szerencsére nem kevés kép van a hajóról. Az egyik vízrebocsátáskor készült felvételen látszódnak a lemezelés szélei. Viszont a szegecselés nem. Megnéztem más képeket is kinagyítva (már ameddig a képminőség lehetővé tette). A lemezelés néhány képen látszódott, bár nem elég élesen, de a szegecselést csak az egyik képen láttam - a jobb oldal egy részletéről készült a B torony és az első két 130-as torony közötti részről, de csak az első 130-as van benne, ahol nem volt valami látványos, legalábbis annyira nem, mint a maketten. Ezért ezzel nem csinálok semmit sem. Ami az ablakok fölötti íveket illeti, szintén több képet megnéztem, de a már említett kép adott teljes bizonyosságot. A hajótesten található ablakok fölött ugyanis nincs kis tető, ez csak a felépítmény egyes ablakainál látható, de ott kb. 30-40 cm hosszan nyúlik ki és nem felül, hanem valamelyik oldal felé fordítva, hogy a lövegek légnyomása ellen védje az ablakokat. Most azt nem tudom, hogy az ablakok kereteit akarták volna így imitálni, vagy csak hiba, esetleg egy korai tanulmányterv adta az alapot? Minden esetre én nem csinálom meg a kereteket, mint ahogy a HMS Rodney építésnél látható.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.07.29. 15:59

Ha nem fested a makettet, akkor az árnyékolást se festékkel akard megildani. Inkább használj pasztellkrétás szárazecsetes porolást. A sima papíron nagyon szép árnyékokat lehet vele csinálni. Könnyen bele is lehet jönni. Én lehet, hogy az említett szín eltérést is ilyen technikával tűntetném el.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3985
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.31. 08:07

Jól hangzik, bár még nem dolgoztam pasztell krétával. Ha jól értelmezem, akkor a papírt meg kell karcolni, majd ecsettel felvinni a felületre az előzetesen lereszelt, por állagú anyagot, ami megül a mélyedésekben. Ezt kell valamivel fixálni? Megnéztem pár videót pasztell kréta használatáról, de mindenhol csak képek készítése volt és nem lettem okosabb.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.07.31. 18:13

Árnyékokat, foltokat, elszíneződéseket lehet vele megjeleníteni. Valóban le kell reszelni, és ecsettel felhordani. De ha nagyon mély tónust akarsz, akár közvetlen a papírra is színezheted. Például egy hajókéménynél a kormot. Persze a szélét el lehet az ecsetes módszerrel el lehet lágyírani. Én nem szoktam külön fixálni. Munka közben jöhet le ugyan a porolásból, de ezt az építés befejezésekor vissza lehet pótolni, és összhangba hozni az egész makettel. A nem festett maketteimet én a legvégén néhány rétek akril lakkal meg szoktam fújni. Ez fixálja a porolást ésxellenállóbbá teszi a por és a pára ellen is. Ráadásul a színeket is szép élénkké teszi.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3985
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.08.15. 17:48

Köszönöm a tanácsokat! Ez jónak ígérkezik. A mintán gyakorolok, mielőtt élesbe csinálom. Közben kivágtam a hajótest oldalának vízvonal feletti burkolatát:

Kép

Még minden egyéb munka előtt a helyére illesztettem a bal oldali első darabot (a rajta lévő ragasztási fül egyértelművé teszi, hogy vele kell kezdeni és hátra felé haladni). Viszont van egy kis gond. Nem illeszkedik a vázra. Ha a váz tetejéhez igazítom, akkor 1 cm-es sávban fedi az alatta lévő részt. Ezzel alapvetően nem lenne bajom, de a kész makettről készült képek alapján nekem soknak tűnik. Ami már nagyobb baj, az az, hogy, amikor a burkolat elérkezik a páncélövhöz, olyan, mintha ennek bele kellene illeszkedni a vázba. Mintha bele kellett volna vágnom a vázba ezeken a pontokon. A burkolaton ugyanis szagattott vonallal jelölik a páncélöv burkolati elemeinek illeszkedési pontjait. Azon gondolkodom, hogy itt nem kellene-e belevágni és a szaggatott vonal mentén meghajtani, mert akkor jobban illeszkedne. Illetve nem tiszta, hogy milyen célt szolgálhatnak a páncélöv felé álló fülek. Sajnos a papírmakett.hu fóruma nem működik, így ide sem tudok visszanyúlni, mert az ottani háromból egy építés eljutott ebbe a fázisba.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.08.15. 18:09

Találtam egy képet, de a minősége nagyon gyatra, így nem derül ki, hogy az illető hogy csinálta.
http://i13.photobucket.com/albums/a298/ ... 1/4144.jpg
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Előző

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég