HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.06.26. 17:53

Üdv Nektek!

Új makettnek fogok hozzá, mely az első nem ingyenes. Miért épp ezt a makettet választottam? Ennek két oka is van. Az első az, hogy ez volt a boltban :D . Nem vicc! A kivágót a Gödöllőn megrendezett makettverseny börzéjén vettem még két éve. Külön köszönet azoknak, akik aznap segítettek megtalálni a megfelelő árust és az árusnak is, amiért igazodott az én elvetemült igényeimhez. A második ok az, hogy nagy rajongója vagyok a modern, gyors csatahajóknak, melyek a Washintoni Flottaegyezmény után, az abban meghatározott paraméterek alapján illetve, azok eltörlése után épültek.

A HMS Prince of Wales az újból beinduló flottaépítési verseny során épülő King George V. osztály második egysége volt. Építése az éppen gyengélkedő brit nehéziparnak köszönhetően csak lassan haladt előre, bár az osztály első egységével együtt, egyszerre kezdték el építeni. A munkálatokat még be sem fejezték, de a Luftwaffe egyik támadása során már sérüléseket szerzett. A gyári próbáit úgy végezte, hogy közben a HMS Hood mellett megütközött a Bismarck-al és az azt kísérő Prinz Eugen nehézcirkálóval. A HMS Hood pusztulása után - felvéve a túlélőket - menekülni kényszerült, ugyanis fegyverzete megbénult műszaki hibákból kifolyólag. Ezek miatt a hajót balsorsúnak és legénységét gyávának titulálták. Ez a hajó vitte Churchillt az Atlanti Charta-t eredményező tárgyalásra az óceán túloldalára. Végül a Force Z kötelékébe osztották be, mely 1941 decemberében pár nappal a Pearl Harbourban végrehajtott japán megelőző csapást követően, japán repülőgépek áldozatává vált. Az egység két alapvető hajója - HMS Prince of Wales és a HMS Repulse - néhány óra leforgása alatt elmerült a habokban. Itt mutatkoztak meg leginkább az új generációs brit csatahajók tervezési hibái. A hajó végzetét 6 légitorpedó és egy repülő fedélzeti bomba okozta. A hajó történetéről részletesebben Horváth Zoltán cikkében lehet olvasni.

Az általam vásárolt kivágó nem tartalmaz lézervágott és egyéb, nem papír alkatrészt. De már beszereztem hozzá kartont a vázszerkezethez, valamint horgonyláncot és némi lézervágott hajókorlátot. Átnéztem a kivágót és arra jutottam, hogy lesz pár kérdésem az építés során. Szerintem nem egy dobozból építést csinálok majd, hanem szeretnék ennél komolyabb makettet építeni. Folyamatban van a lengyel építési útmutató fordítása google fordítóval, mert lengyelül nem tudok. A diagramok érthetőek, de a vastagításokkal vagyok meglőve. 1 mm-re kell, de ha jól tudom a vázszerkezetben, a vízvonalnál lévő vízszintes rész (3 db alkotja) nem kaphat vastagítást. Ezért át akarom nézni, hogy máshol nincs-e ilyen.

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.06.26. 18:52

Az első kérdésem az, hogy a vázszerkezet készítése során melyikkel szoktátok kezdeni, a vízvonal feletti, vagy alatti résszel?
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.06.27. 18:42

Sok sikert egy ilyen nagyvolumenű projekt építéséhez! Én nem építettem még hajót, így nem tudom a választ a kérdésedre. Igazából visszakérdeznék: miért? Külön van a vízvonal alatti és feletti rész? A többi építésnél egy stabil, és nagyon erős törzset szoktak építeni különféle technikák bevetésével. Remélem lesz aki használható tanáccsal szolgál majd.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3982
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.06.28. 06:40

Ahogy az eddigi kivágókba belenéztem, azt tapasztaltam, hogy teljes és vízvonalig terjedő makettet is lehet építeni. A többinél az itt található vízszintes vázrész (nem tudom mi a neve) szintén kap vastagítást, de ennél nem. Erre kerülnek rá a vízvonalnál elvágott keresztválaszfalak, alulról és felülről, valamint a hosszanti vázrészek (ha több darabból vannak) szintén alulról és felülről, mert ezeket is el kell vágni, hogy a vízszintes darabok és a keresztválaszfalak a helyükre kerüljenek. Azért kérdezem, hogy melyik részével érdemes kezdeni, mert sok hajó főfedélzetének van íve, de a hajótest fenékrésze rendszerint egyenes.

Minden esetre, ha a kivágóbeli alkatrészek a helyükre kerülnek, szerintem a maradék kartonból csíkokat vágok le, amivel megerősítem, mert a vízvonal fölött a hajótest kap egy vízszintes merevítést, de ez nem terjed ki a teljes hajótestre.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2019.07.03. 21:18

álltalában két féle makett szokott lenni, waterline, meg full hull.
tehát vagy a teljes testet meg kell építeni, vagy a vizvonal felettit. Igen ritka ahol választható.
Ha nem dirámához kell én a teljes testre szavazok
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 875
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.04. 13:22

Köszönöm! Teljes hajótesttel készül. De szerintem ez lehet, hogy pont egyike annak a kevés példának.

A kivágóban hét lapra sűrítették össze a tervezők a vázszerkezet elemeit. Ebből kettőt sikerült összevonni, mert a P4, P5 és P6 alkatrészeket nem kellett vastagítani, így azokat a kartonra ragasztás előtt eltávolítottam. A ragasztást stift ragasztóval végeztem, majd egy nap száradás és préselés után kezdtem hozzá az alkatrészek kivágásának.
Kép

Hosszú, fáradtságos és a tapétavágóm pengéjének felét elpusztító munkát követően a hajótest vázszerkezetének alkatrészei legyártásra kerültek:
Kép

Meglepően könnyen ment eddig. Elsőként a vízvonal szintjében lévő vízszintes elemeket ragasztottam össze cellux felhasználásával. Ezt a három elemet nem kellett vastagítani. A készlet is a sablon papír vastagságával számolt.
Kép

Itt kezdett igazán körvonalazódni, hogy mekkora kartonba vágtam a tapétavágómat. Végül a vízvonal feletti rész megépítésével kezdtem. Sajnos a hosszú és relatíve vékony elemek meghajoltak a sablon irányába nem tudom, hogy miért. Kivágást követően is préseltem. Még kész szerencse, hogy a tervezők legalább a citadella területére beraktak egy vízszintes merevítést. Ez sokat javított a helyzeten.
Kép

Kép

Bár a vízvonal feletti rész még nem volt kész, de az eddig elkészült részegységeket összeragasztottam (az orr és a tat felöli részeket leszámítva), mert után a még a görbe részeket még megpróbáltam kiegyenesíteni.
Kép

A kiegyenesítéshez két kiselejtezett könyvet - a könyvtárnak nem kellett, ráadásul valamiféle lista - használtam, mint satut. A hosszanti elemet technokollal kentem be és helyeztem a vízszintes lapra, majd a két könyv segítségével rögzítettem a száradás idejére. Eközben pedig a kereszt válaszfalakat is helyére raktam és ragasztottam.
Kép

A vízvonal feletti része a vázszerkezetnek ezzel el is készült.
Kép

Ezt követően jött a nehezebbik része, a vízvonal alatti rész. A képen is látható, hogy a hosszanti vázelemek itt is meghajoltak. A hosszanti elemeket cellux segítségével rögzítettem egymáshoz. Így ugyan el tudtak mozdulni, de a későbbi pótalkatrészek beépítésekor nem okoztak nagy gondot, viszont egyben tartották a darabokat.
Kép

A maradék kartonból 24 db 44 mm x 47 mm, valamint 42 db 44 mm x 20 mm darabokat vágtam ki. A kisebb elemeket vízszintesen helyeztem el azon a ponton, ahol az összeillesztéseket segítő bevágások véget érnek. Ezt követően a citadella területén a nagyobb elemek a kisebbek mellé, azokhoz és a kereszt válaszfalakhoz ragasztva helyeztem el. Kettővel több készült, így azokat a hajótest legszélesebb pontján helyeztem el, ahol még a vízszintes hajófenék oldalirányban véget ér.
Kép

Mivel még mindig görbe volt, ezért könyvekkel kitámasztottam, a vízvonal feletti rész ráillesztését követően, ahhoz igazítva. Ezt követően a két nagy részt összeragasztottam. Könyvekkel lesúlyoztam (mire nem jó a Tűz és jég dala sorozat, amúgy sem valami könnyű olvasmány, de legalább jó nehezék :D ).
Kép

A hajótest vázszerkezete ezennel elkészült.
Kép

Az építés során a tárolást a vitrinem tetején fogom végezni. Két okból is. Az első az, hogy a vitrin tele van, a másik, pedig, hogy most tudatosult bennem, hogy legfeljebb enyhén átlós helyzetben fér be. De nem baj, nemsokára érkezik egy kiselejtezett vitrin. [woot]
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.07.04. 18:33

A hajótest formája jól néz ki. Jól tetted, hogy kiegyenesítettél mindent, utólag sokkal nehezebb a korrigálás.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3982
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Imi » 2019.07.05. 07:23

Szia!
Szép kis hajó lesz és jól is indul a kezdés. Én azt tapasztaltam, hogy a több merevítés jobb, abból sosem elég, bár azért a Novarrámnál jóval ritkásabban helyezkedtek el a bordák. Ott én a a vízvonal alá koncentráltam és az tényleg jó merev is lett, viszont a vízvonal feletti részt elhanyagoltam. Ez meg is bosszulta magát, a lemezelés csúnyán eldeformálódott rajta, igaz én telibe festettem. Javaslom, ha időd és erőd engedi, a lehető legtöbb merevítést - ami majd megtámasztja a burkolatot - tedd bele.
További jó munkát kívánok hozzá.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 731
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.05. 08:04

Köszönöm szépen a tanácsokat!

Csupán minimális festésben gondolkodom. Arra gondoltam, hogy az éleket festem, illetve a lemezek és deszkák illesztéseinél megkarcolom és ott kapna egy kis feketével való átmosást, de ettől egy picit tartok. Ezen felül az ablakokat kivágom és alá kap majd egy újságpapírt, amit előzetesen feketére festek.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: kovacsszandra345 » 2019.07.07. 18:22

Sziasztok. Új vagyok még itt, de nagyon érdekel ez a hobbi. Bekövetem ezt a topikot, sok sikert és kíváncsian várom a fejleményeket. :)
Avatar
kovacsszandra345
Újonc
Újonc
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2019.07.07. 18:18

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2019.07.08. 17:21

Heló nálunk Szandra. Esetleg írhatnál magadról pár sort a bemutatkozó rovatban.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3982
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.10. 20:02

Szia Szandra!

Egy újabb szakaszon vagyok túl. Kivágtam a hajótest vízvonal alatti részét burkoló elemeket. Összesen 25 darab. A két szélsőn rajta hagytam a lapból fül alapanyagot.

Kép

Most először találkoztam olyan kivágóval (előtte belenéztem már párba), ahol azokat a vékony csíkokat, melyeket a vázszerkezet bordáira kellene ragasztani és ezekre kellene ragasztani a burkolatot, egybe rajzolták ez utóbbiakkal. Ez nem is lenne nagy baj gondoltam én, mert elkezdem az egyik végén és befejezem a másikon. De nem! Ugyanis a 14-kel kell kezdeni, vagyis azzal, amelyik a főbordánál található. Tehát középen kezdve, mindkét irányba haladva.

Kép

Sokféle megoldáson gondolkodtam, de végül az egyesével történő felhelyezés mellett döntöttem.

Kép

Majd a tat felé indultam el. Eredetileg ott akartam kezdeni, ugyanis a hajókat állítólag a tat felől kezdik építeni (mármint a gerinc lefektetését és a hajótest többi részét). Jól látszik, az egymásra kerülő alkatrészek fehér széle, ami majd festésre kerül.

Kép

Végül a két szélső kivételével mind felkerült a helyére. A középső elem két oldalán lévők egymás felé néző végei egy picit elemelkednek a középső elemtől, de ez csak közelről látszik. A papír nem engedett. Ettől eltekintve meglepően jól illeszkedtek egymáshoz az alkatrészek.

Kép

Az élfestést majd akkorra tervezem, amikor minden vízvonal alatti részegység elkészül. Viszont itt egy kis problémába ütköztem. Az orr és a tat utolsó burkoló elemei a vázszerkezet hosszanti részeinek sarkaira illeszkednek és nem rejtik el. A váz lényegében csupaszon maradna szemből és hátulról, ha így hagyom. Ti mit csinálnátok ebben a helyzetben? Arra gondoltam, hogy megreszelem a kartont, hogy a vége hegyes legyen. Erről mi a véleményetek?
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2019.07.10. 21:11

szépen haladsz, látszik hogy nem az első munkád.

A vastagításhoz még annyit, hogy nálam pl a stift ragasztó nem jött be, föleg amikor festve lett a felület, akkor kicsit feljött, felholyagosodott az egész. mondjuk ez a bordázatnál nem lényeg, de pl a fedélzetnél nagy gond.
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 875
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2019.07.10. 21:26

Köszönöm szépen!

Stiftet csak a vastagításhoz használtam, mert féltem a technokol káros mellékhatásaitól. Viszont elég vastagon kell használni a stiftet, mert különben elválik a karton a sablon laptól és az utóbbit kell bekenni, mert a karton magába szívja. Viszont azóta csak a technokol, de szó szerint zabálja a makett.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 74
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: HMS Prince of Wales (GPM 1/200)

HozzászólásSzerző: Imi » 2019.07.11. 07:04

Szia!
Nem jelöli az útmutató, hogy esetleg el kell vékonyítani, "kihegyezni"? A Novaramnál az útmutató, ha jól emlékszek jelölt egy kb 2 mm-es sávot, ahol ék alakúra vissza kellett vágni a hosszanti elemeket, így a burkolat szépen összeért.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 731
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Következő

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég