Kalóz Jolle 1:20

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.22. 17:15

Régóta tervezgetem, hogy ismét elkészítem ezt az egyszerű kis vitorlást.

A kalóz a legkisebb versenyhajóosztály, az eredeti terveket 1938-ban Carl Martens készítette, a "Yacht" c. német magazin versenyére, melyet megnyert, a kiírás 10m2-es egységes ifjúsági jolle volt, német nevét: Pirat, vagyis kalóz ugyanannak a magazinnak egy névadó pályázatának köszönheti.
A hajóosztályt világszerte sokfelé megkedvelték, és átvették, elsődlegesen német nyelvterületeken manapság is közkedvelt, de pl a Kanadai Királyi Haditengerészet mindmáig ezt használja a vitorlás alapkiképzéshez. Magyarországon elsősorban nem a német behatás miatt kedvelik és használják, hanem a kis merülése és felhúzható uszonya miatt, miáltal a Balaton déli partján, vagy akár a Tisza Tavon is remekül használható, egyszerű és viszonylag olcsó.

Ez egy jolle, vagy angolosan dinghy, tőkesúly nélküli, kabin nélküli vitorlás csónak, az oldalstabilitást, egy felhúzható alsó uszony, egy ún. schwert biztosítja.
Történelmi vitorláshajókon a mentőcsónakokat hívták Dinghy-nek.

Technikai adatai: Hosszúsága 5m, szélessége 1,6m, merülése 0,2-1,05m, Árbocmagasság, a fedélzet felett 5,86m, hajótest tömege 170Kg
Vitorlázatának, (Sloop vitorlázat) összfelülete 10 négyzetméter, amely egy 7,28m2 háromszög fővitorlából és egy 2,72m2 orrvitorlából (a vitorlászsargonban ezek a Gorss és a Fock), ezt az osztályelőírások szerint egy 10m2-es hátszélvitorlával, vagyis spinakkerrel ki lehet egészíteni. Hajó össztömege teljes, menetkész felszereléssel 218Kg
A hajótest eredetileg fából készült, manapság engedélyezett az üvegszál-erősített műanyag és a rétegelt lemezes építés, azonban a szabályzat szigorúan tiltja a kevlár, vagy szénszálas hajótestek, vagy alkatrészak használatát, hasonlóan tilos szénszálerősített, vagy nem szőtt vitorlákat használni.
Versenyeken csak az osztályszövetség által bevizsgált, ellenőrzött hajók vehetnek részt, ellenőrzött és lepecsételt vitorlákkal.

Az építéshez furnérral borított kartont, mint deszkautánzatot fogok használni és az interneten többfelé ingyenesen letölthető, hivatalos tervrajzból fogok kiindulni.
Megpróbálom a hajót, és teljes felszerelését, teljesen valósághű és működőképes állapotúra elkészíteni, azért az ésszerűség és praktikusság határain belül, ezért is a meglehetősen nagy méretarány.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: zozo » 2014.12.23. 16:55

Érdekes építés lesz, érdeklődve várom a fejleményeket! [Hello]
Avatar
zozo
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 885
Csatlakozott: 2010.07.20. 08:50
Tartózkodási hely: Sajókaza, HUN

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Tamás » 2014.12.23. 20:54

Ezt én is nagyon kíváncsian várom.
Mégmegkérdem, a jolle az nem az yawl kétárbócos megfeleloje?
Avatar
Tamás
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2013.07.21. 09:27
Tartózkodási hely: Szlovákia

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.23. 21:41

A Yawl egy holland eredetű másfél árbocos latin, lugger, graf vagy bermuda (manapság leginkább az utolsó) kötélzetű vitorlás, hasonló a Kutterhez vagy a Sloophoz, csak ezen van egy hátsó félárboc (nagyjából fele akkora, mint a főárboc).

Hasonló másfél árbocos vitorlás a Ketch.
A Yawl és a Ketch között a fő különbség, hogy a hátsó félárboc a Yawl esetén egészen a hajó végén, majdnem a kormánylapátnál van, míg a Ketch hátsó árboca előrébb, a kormányállás előtt van, de ennél is fontosabb, hogy a Ketch esetén a hátsó félárboc vitorlája hasonló méretű, mint a fővitorla, lényegében a hajó mozgási sebességét növeli, míg a Yawl esetében a hátsó árboc vitorlája jóval kisebb, és inkább a trimmelésnél és irányításnál van szerepe.

A Ketchnek jellegzetes képviselői a keresztvitorlázatú bombázó Ketch-ek, melyek úgy épültek fel, mint egy háromárbocos korvett, amelynek az előárbocának a helyére egy nehéz mozsárágyút építettek.

A jolle, vagy az angolszász nyelvterületen vitorlás dinghy egyszerű, nyílt fedélzetű, tőkesúly nélküli vitorlás csónak, általában egyetlen árboccal, amit manapság leginkább sloop, azaz bermuda kötélzettel és vitorlázattal látnak el.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2014.12.26. 01:40

Jó kis témát találtál!
Az eredeti terveket fogod átültetni a makettbe, és közben improvizálsz ahol kell, vagy újrarajzolod azt egész testet ?
Várom a kezdést [thumbup]
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.26. 15:28

Nem tervezem át, letöltöttem egy komplett építést, egy svájci hajóépítő oldaláról, alapvetően az eredeti tervek alapján azon fogok végigmenni.
Aztán majd improvizálok.
Egyelőre tanulmányozom a tervrajzokat és az építést. Lényegében elkészítem a fűrészárut, karton és furnér használatával, majd azokból építem meg a hajót.
Annyi viszont már most biztos, hogy a bókonyokat egy darab kartonból fogom kiszerkeszteni, mert semmi kedvem csapolni megy illeszteni, mert pontosnak kell lennie mindegyiknek, az illesztéseket és csapolásokat a borító furnérlemezbe fogom kialakítani, így úgy fog kinézni mintha, mégis erősebbek és tartósabbak lesznek. végül is azokra épül fel az egész törzs.
Most a furnért nézegetem, mert az svájci építő alapvetően szelíd gesztenyét, lucfenyőt és vörösfenyőt használt, próbálok annak megfelelő erezetű és színezetű furnérokat összeválogatni.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2017.01.10. 13:52

Nos enneél az építésnél van jó és rossz hírem.
Jóhír, hogy sikerült összekotornom és beszereznem a szükséges furnérokat, rossz hív viszont, hogy ezek nagy része nagyon ki van száradva, megfogni is csak nagyon óvatosan szabad, dolgozni velük így nem lehet.
Megpróbálhatom gőzöléssel használhatóvá tenni őket, régebben legalábbis ez a módszer működött, csak ugye idő, amíg újból használhatóvá száradnak.
Esetleg van valakinek más ötlete?
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: Kalóz Jolle 1:20

HozzászólásSzerző: János » 2017.01.10. 20:28

Legutóbb ilyen maradék furnért vettem egy köteggel. Pár évig elég lesz.
http://www.jofogas.hu/pest/Intarzia_fur ... 830811.htm
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN


Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron