USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.04.30. 21:48

Sziasztok!

A következő hajó amit megépítek, az USS CIMARRON ágyúnaszád

A hajóról bővebben a wikipédián:
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Cimarron_(1862)

A technikai adatok innen kiderülnek, a hajó érdekessége,hogy „kétvégű”. Ez annyit jelent, hogy mindkét végén ellátták kormánylapáttal. Ezt az elrendezést kompoknál alkalmazták nem csak Amerikában, hanem nálunk, a Dunán is ebben az időszakban. Magyarországon 1869 től közlekedtek ilyen egységek: a Hattyú,Fecske és a Sólyom átkelőhajók,illetve találtam egy leírást a Sas nevű, hasonló egységről a hajóregiszterben is:
http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap ... ujtemenyek

A kétvégű hajók előnye a rendkívül jó manőverezhetőség, ami abból eredt, hogy azt a kormánylapátot rögzítették,amelyik éppen a hajó aktuális orránál volt,és a hátul lévővel manővereztek. Mivel lapátkerekes egységekről volt szó, így a hajó ugyanolyan hatásfokkal tudott haladni mindkét irányban. Folyamon kikötni csak vízfolyással szemben lehet, ami normál hajónál völgymenetben (a folyásiránnyal megegyező irány) megfordulással jár. Ezeknél az egységeknél csupán a működtetett kormánylapát, és a lapátkerék forgásának megváltoztatásával elérték a hegymenetbe (folyásiránnyal szembeni haladás) való állást. Ennek az előnye kompoknál a kikötési idő jelentős lerövidülésében volt, harci egységeknél pedig éles helyzetben tett jó szolgálatot az azonnali irányváltás, főleg zátonyos,gázlós szakaszokon.

A modell:
Corey Ertz tervezte a makettet, az eredeti méretaránya : 1/150.
Ha jól tudom az én makettem lesz az első, ami megépül, amolyan tesztépítés lesz, több szempontból is.
Amikor az építést elvállaltam elkerülte a figyelmem, hogy nem 1/250 a méretarány, és teljes, tehát nem vízvonalmakettről van szó.
Feltételezem, hogy ha a modell az Ecardmodels-nél megvásárolható lesz, akkor az én hajómról készült képek fognak felkerülni, ahogy az az Oven Bluff Vessel-nél is történt.
Tehát a modellről készült fényképek egy részének a tervező által megálmodott verziót kell tükröznie.
Hosszú vívódás után az alábbi kompromisszumokkal állok neki az építésnek:
-A modellt lekicsinyítettem 1/250-re, így építem meg, de nem rakok mellé vonalzót,így nem látszik a méretarány változása (viszont lesznek nagyon kis alkatrészek…) Így meglesznek a kívánt képek, és az én flottámba is passzolni fog.
-A vízvonal alatti rész levehető lesz, így teljes hajóként, és a kikötő diorámámba is megállja majd a helyét. További előny,hogy egy viszonylag kis testen kezdem a vízvonal alatti rész elkészítését, mert ebben –papírból- még semmi tapasztalatom nincs. Továbbá kikísérletezem a hajótest összekapcsolásához legjobb módszert, amit a következő hajóimnál alkalmazni fogok.
-A hajót először elkészítem a „gyári” kivitelben, és utána feltuningolom. Itt főleg a vitorlákra,kötélzetre,korlátokra gondolok.
Természetesen a kritikáitokra ennél az építésemnél is számítok a ”több szem többet lát” elven

Üdvözlettel: Józsi
Az eredeti hajó, és a makett látszati képe:

Kép,Kép
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: János » 2013.05.01. 06:00

Szép feladatra vállalkoztál, sok sikert hozzá. Érdekes lesz ez a levehető hajófenék. Ezek szerint elvágod a bordákat a vízvonalnál?
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2013.05.01. 11:20

Jó lesz ez, várjuk az építési képeket!
A vízvonal alatti hajótesttől meg nem kell félni, nem olyan vészes az mint aminek látszik elsőre. a legtöbb makettben direkt először egy szélesítést kell rakni a bordákra, így ha nem is sikerül tizedmilliméter pontossággal egymás mellé tenni a szelvényeket, az sem tűnik fel. (megfelelő élfestést feltételezve persze)
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.05.01. 16:43

János, Bobafett: köszi, és természetesen számítok a véleményetekre a továbbiakban is.

Elkezdtem az építést, a hajótest viszonylag egyszerű kivitelű,de ezt első nekifutásként nem is bánom…A vízvonalnál van egy vízszintes merevítés, itt vágtam szét a gerincet és a bordákat. A vízvonalnál lévő vízszintes részből kettőt készítettem,ezek csatlakoznak a későbbiekben. A gerinc vízvonal feletti részéből levágtam 1 mm-t, mivel a dupla elem miatt nőtt volna az oldalmagasság. Ezután összeállítottam a felső és az alsó vázat.
KépKépKép


Ebben a fázisban a két rész még nagyon nem passzolt, kicsit reménytelennek tűnt ez az elgondolásom.
A felső csatlakozó elemen lyukasztóval sablon alapján ovális lyukakat készítettem, ezután ezt átrajzoltam az alsó csatlakozó elemre. Egy mérettel kisebb korongokat készítettem lyukasztóval és beragasztottam az alsó elemre. A korongok tetejére ovális lapocskák kerültek, ezek lettek a kapaszkodófülek.
KépKépKép
KépKépKép

Természetesen ez a végleges verzió, különféle alakú kapaszkodófülekkel kísérleteztem, ahogy ez a képeken is látszik, ettől lett az alsó csatlakozó elem ilyen viharvert állapotú. Volt amelyik fülkialakítással lötyögött a két rész, volt amelyikkel olyan szoros lett, hogy nem tudtam szétszedni a két elemet.

A vízvonal alatti rész borításának az elkészítése következett, ez nem olyan szeletekből áll, mint amiket látok a többi papírmaketten, ez egy lényegesen egyszerűbb forma. Előre összeragasztottam a borításokat, és levágtam róluk a vízvonal feletti részt.

Mivel a bordák viszonylag ritkán vannak elhelyezve, és a szétszedésnél kicsit meg kell a testet szorítani, ezért plusz merevítéseket helyeztem el, gyakorlatilag a bordák közti részt burkoltam kartonnal. Ezután összecsiszoltam a testet,és felragasztottam sulifixxel a burkolatot.
Igyekeztem a lehető leggondosabban eljárni, természetesen szárazpróbát is végeztem, az eredmény mégis siralmas lett. A borítás közel sem lett olyan szép,mint amit vártam tőle. Amit tehetek: 1:Így hagyom 2: Csiszolom és telibe festem, 3: Csiszolom, nyomtatok egy új borítást és felragasztom a mostanira.
Kép
KépKépKépKépKépKépKép
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: János » 2013.05.01. 18:49

Nos , a kérdésedre válaszolva: hagyd így. Mivel tesztépítésnek indítottad, akkor nem érdemes feltuningolni. Látható kell legyen mit vesz meg a vásárló. (tegyem hozzá, egyszer én is vettem az e-card-tól egy tank makettet , de mivel egy igazi tank fotója volt ami megvezetett , a kivágó meg sem közelítette azt , rögtön töröltem )
Vagy , készítesz még egy vízvonal alatti részt, csak úgy saját szórakozásra, feljavítva. Bár azt meg minek is, ha úgy is a diorámára fogod tenni. Ezt neked kéne eldönteni.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2013.05.01. 21:22

nos igen, ez a vízalatti rész hagy némi kívánnivalót maga után. De ez nem a te hibád, a tervező nemtudom miért nem a már jól bevált borítási megoldást használta. Ilyen hosszanti borítást csak mentőcsónakokra szoktak tenni. (tehát néhány centis hajókra) De szerintem is hagyd így, főleg ha úgyis a dioráma lesz a célja.
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.05.02. 15:37

Megint egy érdekes hajócskát választottál.

Ezek a korai gőzhadihajók mind egy kicsit afféle rút kiskacsa. Nyilván akkoriban főleg a polgárháború alatt, mindent felhasználtak, amit csak lehetett, a gőzhajózás sem volt még kiforrott. Az oldal lapátkerekes konstrukcióról hamar kiderült, hogy nem szerencsés megoldás hadihajókon, mert a lapátkerekek sérülékenyek, továbbá hasznos oldalfalfelületet vesznek el az ágyúk elől.
Mindazonáltal meglehetősen erős fegyverzetet hordozott a Cimarron; egy 100 fontos huzagolt, egy 9 inches huzagolatlan, tvábbá 6 db 24 fontos tarack.
Kár hogy nem derül ki, hogy mi történt vele, miután eladták, legalábbis a Wikipédián nem találtam semmit infót, csak hogy 1865-ben leszerelték, kivonták a szolgálatból és eladták. Valószínű az új tulaj átkeresztelte, mert azért egy három éves hajó nem számított öregnek, nem hiszem, hogy azonnal szétbontották, biztos használták a polgárháború után is valamire, feltételezhetően kétvégűségét kihasználásával folyami teherszállító-hajónak, vagy személyszállítónak.

Ami az építést illeti.
Attól, hogy voltaképpen tesztépítés, illetve, hogy a kész makett képei szerepelnek majd a kivágó reklámanyagaként, szerintem nyugodtan tuningolhatsz rajta, hiszen a legtöbb kivágó borítójára igaz, hogy a képen szereplő minta, csak némi plusz hozzáadása után készíthető el, jó példa a látványos lézer-vágott korlát, miközben a kivágóban nem kapsz ilyesmit.
A leszerelhető vízvonal alatti rész szerintem jó ötlet, hogy a borítás nem sikerült túl jól, valószínű azért lehet, mert ha jól tudom ez az első teljes törzsű hajód, ráadásul a tervező nem hagyományos fenékborítást álmodott meg hozzá. Persze a szétszedhetőség és a lekicsinyítés is közrejátszott.
Szerintem hacsak nem akarod egészben közszemlére tenni, ne vacakolj az aló résszel, úgyis a diorámádhoz akarod majd felhasználni.
Habár, gyakorlásnak nem lenne rossz esetleg újból elkészíteni a hajófeneket, és az előzőnél tapasztalt bajságokat esetleg második nekifutásra orvosolni tudod.
Ha a javítás mellett döntesz, akkor javaslom a visszabontást, vagy teljes csiszolást, kicsit méret alá, ezután putty és arra az újranyomtatott fenékborítást, a sima felületen jobban felfekszik majd, a festést, lévén tesztépítés nem javasolnám.

A ritkás bordázat egyébként egy jellegzetes gond a legtöbb hajónál, én ilyenkor közbenső bordákat szerkesztek, illetve plusz merevítéssel erősítem meg a vázat, ugyanis, ha nagy a bordaköz, a borítás behajlik a két borda között, illetve sérülékeny is.
Amit alkalmaztál, a nagy felületű merevítés alapvetően jó, de az a hátulütője, hogy viszonylag egyenetlen, poligon felületet eredményez, ezt célszerű glettelni és felcsiszolni, hogy jó legyen a törzs ívelése.
Mindazonáltal a törzs és a váz megerősítése mindig jó ötlet.
Ha nem dolgozol alá, akkor viszont a borítás meggyűrődhet.
Illetve még egy fontos dolog, saját tapasztalatom, hogy a hasonló burkolatok általában nem passzolnak, jobb, ha a felületre húzod és a vázon állítod össze a borítást, semmint hogy előre összeállítod és ebbe beleteszed a vázat, mint itt is láthatod, ugyanis ha van alatta egyenetlenség (márpedig az mindig van), az előre elkészült "bőr" meggyűrődik.
Lévén tesztépítés, azért lehet, hogy jelezhetnél a tervezőnek, hátha változtat a kész verzió borításán.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.05.05. 15:05

Mindenkinek köszi a tanácsokat, végül is visszacsiszoltam és újraburkolom a vízvonal alatti részt, de nem volt otthon semmilyen tömítőcuccom,amivel áthúzhattam volna ezért ezt csak hétfőn tudom befejezni. mindenesetre az új borítást már kiszabtam,kíváncsi leszek a második nekifutásra...
Addig mindenesetre folytattam a vízvonal feletti részt, sok mindent már kivágtam, a főfedélzet pedig a helyére került. De előtte a bordák közét itt is kartonoztam, hogy kicsit erősebb legyen a test.Ezt láthatjátok az első képen.
Ezután felkerült a fedélköz és a mellvéd palánkozása.Ez már ismerősebb pálya.

KépKépKépKép
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: János » 2013.05.05. 17:58

Szépen haladsz.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.05.09. 23:08

Ma kész lett a vízvonal alatti rész, kb. egy hétig finomítgattam a felületet, eltüntettem az egyenetlenségeket kétkomponensű üvegszálas kittel.
Közben a rétegek száradását várva sok alkatrészt kivágtam, és összeállítottam a lapátkerekek közti részt is.
Felragasztottam az újra kinyomtatott burkolatot, sokkal jobb mint az előző volt, de még nem az igazi...A következő hajónál még finomítom a dolgot. Újra kellett hangolnom a vízvonal környékét is, az eredményt a képeken láthatjátok:

KépKépKépKépKépKépKép
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.05.10. 13:23

A második nekifutásra lényegesen jobban sikerült a fenékborítás.
Szépen alakul a hajó!
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: wittman » 2013.05.10. 15:26

Szuper!
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: János » 2013.05.10. 16:15

Jobb lett , de nem tökéletes. Még mindig látszanak az illesztéseknél az élek, lehet hogy jobban jártál volna, ha a lecsiszolt felületet simám lefested. Ez már csak ilyen műfaj , a hajók és repülők : minden csupa ív és görbület, nagy kihívás a papírmakettezőnek.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2013.05.10. 17:56

Szerintem nagyon jól néz ki, és gyönyörűen összedolgoztad a két részt.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3931
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: USS CIMARRON 1862 CT ERTZ 1-250

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.05.12. 22:54

Köszönöm a kritikákat, igyekszem mindig javulni egy kicsit. A festést elvetettem, így látszatra a "gyári" kivágót követem.
A két rész összedolgozása tényleg jó lett, de a következőt kicsit máshogy csinálom majd.

Közben elkészítettem a fedélzeti házakat, a kéményt és a kerékdobokat is, és felraktam őket a testre.
A jelenlegi állás:
KépKépKépKépKép


Üdv: Józsi
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Következő

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron