SMS V 105 1:200

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.02.04. 13:08

Ezt a hajót elsősorban gyakorlásnak szánom, néhány dolgot ki szeretnék próbálni, mielőtt élesben alkalmazom a Wien és a Scharfschütze építésénél.
A makett alapja a Digital Navy-n ingyenesen letölthető SMS V 108, ami ennek a hajónak a testvérhajója volt.
Azért térek el az egyébként egyszerű, mindössze két oldalas kivágó eredetijétől, mert a V 105 valamivel érdekesebb.
A hajó története:
Az SMS V 105 és testvérei V 106, 107, 108 építését eredetileg Z1, Z2, Z3, Z4 néven a Holland Haditengerészet számára kezdték a Stettin-i, Stettiner Maschinenbau A.G. Vulcan-nál (A Kaiserliche Marine egyik "udvari" beszállítója) 1914-ben, az Első világháború kitörésekor a Kaiserliche Marine nemes egyszerűséggel rekvirálta a négy, majdnem kész rombolót.
Az korabeli átlag német rombolóknál jóval kisebb és gyengébben felszerelt 62,6m hosszú, 6,2m széles hajókat két Yarrov nagynyomású kazán és két AEG Vulcan gőzturbina hajtotta (5500LE) 27 csomós csúcssebességgel, fegyverzetük 2db 88mm-es löveg és 2db 540mm-es torpedóvető volt.
Az első világháború eléggé eseménytelenül telt a négy hajó számára, a V 107 1915 május 8-án aknára futott és elsülyedt, a többi leginkább használhatatlanságuk miatt alapvetően kiamardt a Hochseeflotte minden komolyabb bevetéséből, nem voltak ott sem Doger's Banknál sem Juttlandnál.
A háború után a V 106-ot 1920-ban elbontották, a megmarad V 105 ORP Mazur, a V 108 pedig ORP Kaszub néven a Lengyel Haditengerészethez került. A Kaszub bojlere felrobbant és a hajó elsülyedt 1925 július 20.án.
A V-105, azaz a Mazur megérte a második világháború kitörését, csak hogy 1939 szeptember 1.-én a háború első elveszett hadihajójaként arról legyen híres, hogy az egyetlen német hadihajó, melyet a német Luftwaffe pusztított el...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.02.04. 22:31

Érdekes és ironikus történet,várom az építést!
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.02.08. 08:59

Vissza a kezdetekhez...
Már éppen kezdtem volna kivágni a makett elemeit, de gondoltam megnézem a kész makettről készült képeket a Digital Navy-nál, amikor feltűnt, hogy van új verzió HD minőségben 1:200-ban, így most ezt fogom kinyomtatni, a felnagyított, eredetileg 1:250-es pedig majd jó lesz valamire, majd összehasonlítom a kettőt, esetleg összevegyítem, de az új változat nagyon jó minőségű.
Gondolom a Digital Navy-t mindenki ismeri, de azért link a maketthez:
http://www.digitalnavy.com/html/v108.html
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.03.04. 09:00

Most, hogy Gerhardt elkészült, végre belekezdtem ebbe a hajóba.
Nem túl bonyolult makett, mindössze két A4-es oldal az egész (meg +2 az építési utasításokkal) A felnagyított 1:250-es sajnos felesleges nyomtatás volt, mert tételesen átbogarászva a két kivágót, a jobb minőségű minden elemet tartalmaz, sokkal szebb nyomatban.
Azért a másikat sem dobom ki, valamire majd jó lesz.
No de a lényegre térve:
Mint említettem ki szeretnék próbálni pár dolgot, ezért is építem meg ezt a hajót. Elsődlegesen a korlátok készítése és festése miatt, illetve néhány fedélzeti műtárgy készítésének gyakorlása és tervezése miatt. Az itt begyakorolt fogásokat majd a Wiennél és a Scharfschützénél is fel fogom használni.
Ám mivel többen érdeklődtetek a törzs és törzshéjalás építési módszeremről, ezt megpróbálom ennél a hajónál részletesen dokumentálni, és bemutatni.
Hamarosan jelentkezem az első képekkel.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2013.03.04. 20:00

Már alig várom a képeket! Tényleg jó lenne látni a palánkozást, nagyon kíváncsi vagyok rá, mert ebben a témában még semmi gyakorlatom sincs, pedig most már én is hajót akarok építeni :)
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.03.04. 21:45

Én is várom a képeket, lassan nekem is bele kell egy hajóba kezdenem! [wakka]
(Az orvos is felírta...)
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.03.04. 22:34

Akkor kezdjünk, akarom mondani vágjunk is bele.
Bocs, ha kicsit szájbarágós leszek, de még nem csináltam soha leírást, és ez a lépés, bár rém egyszerű, itt könnyű elszúrni és ezt a legnehezebb kijavítani. (főként, ha későn veszi észre az ember)
A hajómakettek többsége egy belső vázra épül, ami alapvetően a gerincből és a bordákból áll, illetve gyakran vannak köztes fedélzetek hosszbordaívek, vagy merevítés. Ezek általában egymásba illeszthető elemekből állnak, és célszerű vastagabb kartonból készíteni. Jelen esetben ez most 1mm-es kartonlemez lesz.
Kép

A réteges héjalás, mint a nevében is benne van több rétegből áll, mint a hagyma.
Célszerű már az elején átgondolni a rétegeket, és elvégezni az alábbi kísérletet:
Az esetek többségében elég 6 rétegnyi borítás:
A kivágó eredeti festett fenéklemeze, sima fénymásolópapírra nyomtatva, ez viszonylag vékony, ezért ezt felragasztjuk dipára. Kell még egy réteg dipa legalsó rétegnek, illetve minimum 3 réteg fénymásolólap, ez 6 réteg 2 réteg vastagabb dipa és 4 réteg fénymásolólap, készítsünk ebből egy szendvicset, kicsi kockára vágott papírszeletekből, ez a héjalás modellje. Ezt megmérve megkapjuk, mennyivel is kell kisebbre készíteni a hajótest vázát.
Akár meg is mérhetjük és kiszerkesztgethetjük, de van egy módszer, ami egyszerű nem kell méricskélni és tapasztalataim szerint kellően pontos is.
Az M-es szeszfilc, ha jó állapotú pont 1mm vastagságú vonalat húz.
Illesszük a vonal egyik széléhez a szendvicsünket és a másik oldalával jelöljük meg az alkoholos filc nyomának a folytatásában a héjalás vastagságát.
KépKépKépKép
KépKép
Tapasztalataim szerint ez általában a vonal felénél lesz vagyis a héjalás így 0,5mm vastag, ami még megjegyzendő, hogy esetünkben a filccel húzott vonal vastagsága megegyezik a vázhoz használt karton vastagságával is, ezért is választottam 1mm-es kartont.

Vacakolhatunk szerkesztgetéssel, a hajó felső fedélzete kartonlemezre kerül, emiatt a felső síkban mindenhol 1mm-el alacsonyabbra kell készíteni a vázat, ezt ki mérhetjük, vagy az alkoholos filcet hívhatjuk segítségül, és a külső kontúr-vonalon belülre húzhatjuk a jelölésünket, simán vonalzó mellett, nem kell szerkeszteni. Az oldalsó részt a héjalás miatt 0,5mm-el kell kisebbre munkálni oldalanként, így itt a vonalra húzunk jelet a szeszfilccel:
KépKépKépKép
KépKép
Az így körberajzolt bordát az alkoholos filccel jelölt új kontúron belül vágjuk körbe
Kép
Hasonlóan járjunk el minden bordánál, a gerincnél, és a vízszintes fedélzeti síkoknál is:
KépKép
Ez egy egyszerű lépés, de nagyon fontos, különben a makett burkolata nem lesz jó a vázra. Mindig ügyelni kell, melyik jelölő vonal hova kerül és, hogy a vonal melyik oldalán kell vágni. Ha ez a lépés kimarad, vagy hibás és mégis beborítjuk a törzset, a hajó nem fog beleférni a bőrébe, vagy éppen lötyögni fog benne, kitöltendő rések lesznek a fenéklemezek között, a fenék és az oldalfal között, az övlemeznél körbe, illetve a főfedélzetnél...
A törzs egyszerű és nem is annyira látványos, de az egész hajómakett alapja, ha jól sikerül a hajó is könnyebben épül majd meg.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.04.08. 08:35

Régóta nem haladtam semmit, ezzel a hajóval (meg a többivel sem)
Sajnos másfél éves fiam, mászókának kezdte használni az asztalomat, és rájött, hogyan juthat hozzá olyan holmikhoz, mint a kések, szikék, ollók, csipeszek, így kénytelen voltam átalakítani a munkahelyemet.
Ha minden jól megy, jövő hétvégéig kész leszek vele és akkor végre folytathatom a munkát.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2013.04.15. 20:15

Tudom miről beszélsz! Nekem a két és fél éves fiam ravasz vadász módjára hagyja,hogy valamibe komolyabban belekezdjek, nem próbál "támadni". De amikor már sok minden ki van pakolva, akkor váratlanul lecsap. Ebből aztán vannak bonyodalmak családilag is. Így mostanában ráálltam a "kevés alkatrész-kevés szerszám-rövid építés" szisztémára.

Az építésed nagyon ígéretes,a leírásod jó. Bár a fenékhéjalást igazán akkor fogom átlátni, ha végre nekiállok majd.
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.04.16. 19:18

Kösz.
A munkahely nagyjából kész is, sajnos mégsem tudom folytatni a munkát.
Ugyanis egyik macskám sikeresen felakasztotta magát egy adapterkábelre és kishíjján megfulladt.
Sikeresen kiszabadítottam, de nagy pánikjában alaposan megharapta a kezemet, ami pár nap múlva csúnyán begyulladt, kórház, meg műtét lett a vége, meg antibiotikum kúra.
Most hetekig nem tudom használni a kezemet, így tovább csúszik minden project.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2013.04.16. 19:35

Ejha, ez elég csúnyán hangzik! Jobbulást! (talán jobb lett volna megvárni, míg nem mozog, csak utána kiszabadítani :) , bocs a fekete humorért, de valahogy nem rajongok a macskákért, ilyenkor meg pláne)
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2013.04.17. 15:32

Nekem is van egy macskás kalandom. Pár napja jártam valakinél, és a kanapén lévő díszpárnára majdnem ráültem , amikor az megmozdult. Kiderült, egy szürke 9 kg-os macsek, én meg majdnem infarktust kaptam. Mindenesetre én is jobbulást kívánok neked.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2013.04.17. 22:54

Részvétem, de hát a macskák már csak ilyenek :)
Nekem a bismarck -ra ejtett rá (lökött) egy monitort, szerencsére még az építés korai fázisában, de így is több hetes csúszást előidézve. Persze azóta se ment egyszer sem oda ahol az a monitor volt :)
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.04.19. 07:44

Köszi.
Remélem mielőbb folytathatom a makettépítést, borzalmasan idegesítő, hogy haladnék, de nem tudok.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS V 105 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2013.05.22. 12:11

Ismét munkába álltam, nagy haladás nincs, de azért a leírtakhoz híven kivágtam a bordákat és összeállítottam a törzs vázát, hamarosan képekkel is jelentkezem és folytatom a leírást.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Következő

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron