SMS Wien 1:200

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: wittman » 2014.12.07. 10:30

Szépen alakul [thumbsup]
Avatar
wittman
Kiemelt tag
Kiemelt tag
 
Hozzászólások: 1890
Csatlakozott: 2010.04.30. 17:11
Tartózkodási hely: Arad - Szatmárnémeti

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Tamás » 2014.12.08. 10:22

Hát, kiváncsi vagyok hogy fognak kinézni majd a végén ezek az ablakkeretek. Én egy kicsit vastagnak találom. Lehet a vastagságuk vagy 2 - 2,5mm /így szemre/ ami átszámolva 40-50 cm. :S
A hálótartókat én valami mással oldanám meg, a rézdrótot nagyon nehéz kiegyenesíteni úgy, hogy ne legyen benne egy kis hullám. Például laminát rúddal, ami 0,8mm-tól kapható.
nálunk:
http://www.tatramodel.sk/zakladna-ponuk ... tove-tyce/
Avatar
Tamás
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2013.07.21. 09:27
Tartózkodási hely: Szlovákia

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2014.12.08. 19:06

A rézdrótot én meg szoktam húzkodni az asztal élén, vagy egy ceruza segítségével. Ezt még nagyobb hosszúságban, vagy akár blankolatlanul csinálom. Ezzel sem lesz egyenes, hanem egy nagyon nagy ív. Ez viszont már sokkal kezelhetőbb, vagy kis méretre vágva nem is kell mást csinálni már vele.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3922
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.09. 09:55

Tamás írta:Hát, kiváncsi vagyok hogy fognak kinézni majd a végén ezek az ablakkeretek. Én egy kicsit vastagnak találom. Lehet a vastagságuk vagy 2 - 2,5mm /így szemre/ ami átszámolva 40-50 cm. :S
A hálótartókat én valami mással oldanám meg, a rézdrótot nagyon nehéz kiegyenesíteni úgy, hogy ne legyen benne egy kis hullám. Például laminát rúddal, ami 0,8mm-tól kapható.
nálunk:
http://www.tatramodel.sk/zakladna-ponuk ... tove-tyce/


Kicsit tényleg vastagak, de azért nem annyira. a közeli képeken, ahol a 150mm-es lövegek látszanak, tudsz viszonyítani, a lövegek 0,75mm-es fúróval vannak felfúrva. Ahhoz viszonyítva a vastagabbik keret, 0,9-1mm, a vékonyabbik úgy 0,8mm, vagyis átszámolva 180-200mm, illetve 160mm, ami kicsit tényleg nagy, de csak 16-20, nem 40-50 cm.
Mivel festeni fogom, majd a keretek kihúzásánál csalok egy kicsit és optikailag kisebbítem a kereteket. Egyébként pont e miatt fogok a következő hajón inkább rézhuzalt használni O gyűrű helyett.

Gaccso írta:A rézdrótot én meg szoktam húzkodni az asztal élén, vagy egy ceruza segítségével. Ezt még nagyobb hosszúságban, vagy akár blankolatlanul csinálom. Ezzel sem lesz egyenes, hanem egy nagyon nagy ív. Ez viszont már sokkal kezelhetőbb, vagy kis méretre vágva nem is kell mást csinálni már vele.


A hálótartókkal én is hasonlóan jártam el, meghúztam az asztal szélén, a képeken kicsit tényleg girbegurbának tűnnek, de elhúzza az ember szemét a kétszínű kábelen fehér alapon körbetekeredő kék csík, a zöld háttér előtt. A kék pedig csupán a prototípus. De utólagosan is tudom majd még egyengetni őket egy kicsit.
Egyébként a szigetelésben nem egy huzal van, hanem kettő. Az eredeti huzalból van az alsó kampó, azt kicsit kihúztam a szigetelésből, hogy a helyére a másik oldalról be tudjam gyömöszölni a gyűrűt, amiben majd a kötélzet fog futni.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.16. 09:37

Kicsit haladtam, megvan a szükséges mennyiség a tartórudakból, plusz egy tartalék:
Kép

Sajnos nem volt még időm nekifogni a felszerelésükhöz, de azért egy kép a jelenlegi állapotról:
Kép

Illetve, még valami, a régi szikekészletem kezdi megadni magát, a pengét befogó patronok, gumi/műanyag kombinációból vannak, ami sajna elöregedett és lekezdtek eltöredezni, így vettem egy új szikét, ami fém patronos (és kompatibilis a régi készletem pengéivel), egyúttal fel is avattam.
Kiszikéztem a hajó nevének betűit, és fel is ragasztottam a helyére, így az SMS Wien ezúton megkeresztelkedett (kisebb ünnepség keretében):
Kép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.26. 15:39

Kicsit haladtam a hajóval.
Felszereltem a tartórudak alsó és felső szerelékeit. A kötelek többi fülét, majd felszereléskor teszem fel, a kötelekkel együtt.
Az oldalborítás kapott egy alapozó festést, ezt majd még egy fedőréteggel fogom finomítani, utána jöhetnek az ablakok és a keretek, valamint az oldalsó nyílásfedeleket fogom még kiemelni.
Felszereltem viszont a horgonyokat. A csörlőház felőli oldalon még dolgozni fogok, kell majd egy dörzsfa, és a csörlőház külső borítása. A láncokat feketítettem kicsit, utána vissza kellett koptatni, mert nem akartak mozogni. Akartam ellensúlyokat tenni a fedélzet alatti részre, de a lánc saját súlya elbírja a horgonyt, így arra nem lesz szükség.
Néhány kép:
KépKép
KépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: zozo » 2014.12.26. 16:23

Szépen haladsz a Wein építésével, nem túl feketének tűnik a horgonylánc, de te vagy ennek a témának a szakértője!
Avatar
zozo
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 885
Csatlakozott: 2010.07.20. 08:50
Tartózkodási hely: Sajókaza, HUN

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2014.12.31. 22:27

Köszi szépen.

Újabb kis haladás.
Nem egészen az, amit terveztem, mert sem-nem festettem le az oldalfalat, sem az ablakokat, sem az oldalsó nyílásokat nem fejeztem be.
Cserébe legyártottam a legkisebb szellőzőket, a láncvezető és láncvető bábokat, a csörlőházat és elkészítettem a parancsnoki torony alsó két szintjének a vázát.
A szellőzők esetén csaltam, egyáltalán nem papírból vannak, 2mm külső és 1mm belső átmérőjű rézcső, kifejezetten erre a célra szereztem be, lövegcsőnek és szellőzőnek, hasonlóknak kiváló alapanyag, bár igaz, kicsit borsos az ára, de a viszonylag nagy falvastagság miatt egész szépen lehet hajlítani, nem kell aggódni a deformáció miatt.

A parancsnoki torony, is lekezdett nőni, ez még csupán a váza (és valójában össze sincs rendesen ragasztva), Az egész az árboc alsó, vastagabb szára köré épül.
János még az elején kérdezte, hogy ugye nem fogok kazetta csévetestet használni, nos, mégiscsak használtam, ugyanis, a főárboc magját lényegében egy fogpiszkálóra húzott három magnókazetta vezetőgörgő adja, ez hivatott a kellő stabilitást és erőt biztosítani, hogy az árboc elbírja, amit majd el kell.
Rengeteg apróság és nem annyira apróság fog még felkerülni rá, szeretném a kormányállást is kiépíteni, illetve üvegezni is kellene az ablakokat, meg ugye ide jön úgy 6db különféle méretű löveg, egy csomó lépcső, korlát, szellőző, egy felső szint, az árboc, rajta az árbockosárral, no-meg a teljes kötélzet legalább fele...


A haladás jelenleg nem látványos, de azért készítettem jó-pár fényképet:
KépKépKép
KépKépKép
KépKépKép
KépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Tamás » 2015.01.02. 08:49

Jó otlet ez a rézcso, hidegen hajlítottad, vagy melagítetted? A parancsnoki torony beuvegezésének és berendezésének otlete is tetszik. Gondolom a kivágóban ez nincs benne.
Avatar
Tamás
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2013.07.21. 09:27
Tartózkodási hely: Szlovákia

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2015.01.02. 10:52

Egyre jobban néz ki ez a hajó, főleg majd ha rákerülnek a felsoroltak.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 725
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Belaruser » 2015.01.02. 14:47

Nagyon szép munka! [thumbup]
Avatar
Belaruser
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2014.09.26. 14:24

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2015.01.03. 10:37

Köszi szépen.

A szellőzőket hidegen hajlítottam, a 0,5mm-es falvastagság ekkora átmérőnél viszonylag vastagfalú csövet eredményez, így simán meghajlítható.
A hajón van még ezen kívül három átmérő a szellőzőcsövekre, a 8mmes és a 6-mm-es átmérőre van megoldásom, a korábban leírt WC-papír guriga elven működő módszer, viszont a 4mm-es esetében az sajnos már nem annyira használható, van ugyan 4mm-es rézcsövem is, de az vékony-falú, és minden próbálkozásom ellenére deformálódik, akár hidegen, akár melegen akarom meghajlítani, a "természetes" hajlítási sugarával, ahol még nem deformálódik pedig túl nagy az íve...
A tegnapi nap azzal ment el, hogy ezt a dolgot próbáltam megoldani, majd még agyalnom kell, hogyan tudnám úgy kivitelezni a dolgot, hogy jó legyen.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2015.01.03. 17:53

Ha azt meg tudod oldani, hogy a hajlítási ívnél egy darab drótot teszel a cső belsejébe, akkor úgy tudod meghajlítani, hogy nem rogyik meg a cső.
Avatar
Gaccso
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3922
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2015.01.03. 22:52

Igen, azt a módszert már próbáltam, csak a bedugott drót nem volt megfelelő, habár lényegesen jobb volt, mint anélkül lehet, hogy jó lesz, majd még finomítok rajta.
Valami könnyen ismételhető megoldás kellene, mert vagy 18db van ebből a méretű szellőzőkürtőből a hajón, ráadásul párban, így jó lenne, ha tényleg egyformák lennének.

Viszont kicsit haladtam a parancsnoki toronnyal, elkészült a két nagy szellőző, ami egészen a felső szintig ér, valamint a híd két szárnyát alátámasztó oszlopok is, továbbá kiszikéztem egy kormányt, amit ráragasztottam a kis szellőzők egyik hulladék darabjára, amit túl nyakában vágtam el, így eredeti feladatát nem tudta ellátni, de a kormányhoz éppen jó lett (még kicsit rövidíteni kell rajta, de az már gyerekjáték.)
Ezzel kész is van a hajó navigációs felszerelésének úgy egynegyede, kell még egy iránytűház, egy EOT, vagyis hajtóműtelegráf, valamint szükség lesz beszélőcsövekre.
Viszont elgondolkoztam, hogy mindez hova is kerüljön, mivel ezidáig nem találtam képet, hogy a Monarch osztály parancsnoki tornya milyen elrendezésű lehetett.

Habár, van elképzelésem:
Egyrészt ott az árboc alsó szára, ami a maga 1,8m átmérőjével igen sok helyet foglal, viszont más hajókból kiindulva üreges lehetett, főként, hogy a felső megfigyelőállásba, ami az árbocszár végén van, nincs lépcső se létra a rajzok szerint, hacsak nem üreges ez a szár. (Sajnos ennek megépítése, bármiféle ablak, nyílás, vagy lépcső is volt benne nem kivitelezhető, mert nem akarom az árboc stabilitását kockáztatni, nehogy összerogyjon, amikor a köteleket felrakom.)
Ha viszont ezt a részt üregesnek tekinthetjük, akkor valószínű volt benne egy meglehetősen szűkös parancsnoki helyiség, egy páncélozott "VIP" szoba.

A parancsnoki torony valószínű hasonlóan épült fel, mint az egyetlen épen maradt kortárs hajóé, a Mikasa csatahajóé. A felső fedélzet szintjén van a navigációs híd, ide kerül az a sok-minden, amit felsoroltam, ez a kormányos munkahelye, illetőleg a távírászé.
Felette van a parancsnoki híd és a tűzvezérlés, valószínű a térkép szoba is. Itt kicsit bajban vagyok, mert nem tudom mit lehetne ide felszerelni, nyilván a beszélőcsöveket, egy iránytű, egy térképasztal és esetleg egy, vagy több távcső jöhetne még ide, bár ebben nem vagyok biztos. Alapvetően ez a hajó vezérlőközpontja, a hajó parancsnoka innen utasítja az alatta lévő kormányost, a gépházat és a fegyverzetet, illetve ide tesznek jelentést a megfigyelők.
E felett van a az elsődleges megfigyelőállás, lényegében egy nyílt híd, itt biztosan van egy iránytű, illetve több távcső, egy távmérő és természetesen itt is a beszélőcsövek.
(jó idő esetén a kapitány nyugágya és frissítői)

Az árbocszár végére jön az elsődleges tüzérségi megfigyelő, vagyis, oda a fegyverek mellé, egy távmérő, egy iránytű és a beszélőcsövek kerülnek majd.
Az árboc folytatásában még ott lesz majd az árbockosár, ahova megint távcső fog kerülni, illetve a beszélőcsövek.

A sok szöveg után néhány kép:

KépKépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2015.01.04. 02:13

Én 22 mm-es vékonyfalú alu csövet úgy hajtottam, hogy a cső egyik végét lezártam majd száraz, finom homokkal teleöntöttem(tömörítve, ez fontos !). Lezártam a másik végét is és már hajlíthattam is. Szerintem tök jó lett. Úgy viselkedett a cső feltöltve, mintha tömör rúd lett volna, pedig nekem is kis rádiuszt kellett hajtanom.

Az Árpádról találtam Neked metszetet a " Hadihajók " típuskönyv belső borítóján. Nem az a hajóosztály, de szerintem az ilyen dolgokban nem volt sok eltérés. A semminél több, hátha segít.

Kép,Kép

Üdv : Józsi
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

ElőzőKövetkező

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron