SMS Wien 1:200

Watercrafts

Moderátor: Gaccso

SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.11.29. 14:43

Az SMS Wien építése, azaz nagy fába vágom a fejszémet.

Amikor hosszú évek kihagyása után ismét az aktív makettezés felé kacsintgattam, akkor akadtam a Papírmakett oldalára.
Hosszadalmas böngészés és szemezgetés után úgy döntöttem, hogy én ugyan nem lépek ki üres kézzel, eldöntöttem, hogy veszek valamit.
Mivel évekig nem fogtam szikét se ragasztót a kezembe, gondoltam kezdjük valami egyszerűvel.
Így jutott a választásom a Betexa Wien makettjére. Bár az olcsó árból és a mellékelt képből eleve egy "baltával" faragott makettre számítottam, gondoltam, majd feljavítom, még az se nagy baj, hogy csak 1:250 a méretarány.
Kép
Amíg a kivágó megérkezett kicsit beleástam magam a hajó történetébe.
Az SMS Wien csatahajó/Partvédő páncélos rövid leírása:
Kép
A Wient 1985 július 6. án bocsájtották vízre, a Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine Monarch osztályú csatahajói közül elsőként állt szolgálatba 1987 május 13.án.
A Monarch osztály csatahajói voltak a KuK KM első modern, lövegtornyos hadihajói, a teljesen elavult Rudolph és Stephanie csatahajók leváltására, a flottamodernizáció első lépéseként épültek. Sok mindenben számítottak elsőnek a Monarchia haditengerészeténél, ezek voltak az első teljesen páncélozott hadihajók, az elsők, amelyeket modern huzagolt, forgatható toronyba szerelt lövegekkel láttak el és az első hajók, melyekbe modern tűzcsöves kazánokat és háromszoros expanziójú gőzgépet építettek.
A három hajó azonos tervek alapján készült, bár mégsem teljesen azonosak, a Budapest kéménye kissé magasabb volt, ugyanis míg a két első testvér az SMS Monarch és az SMS Wein hagyományosabbnak mondható hengeres, vertikális tűzcsövű kazánokat kapott 8500 lóerős gőzgépekkel és 15,5 csomós sebességre voltak képesek, addig az SMS Budapest Bellville bojlerekkel dolgozott, ezek a későbbi Yarrow nagynyomású háromszög elrendezésű bojlerek előfutárai, a Budapest ezért 9180 lóerős teljesítményű gőzgépei nagyobb sebességre, 17,5 csomóra tudták gyorsítani az egyébként azonos felépítésű hajót.
Tervezésüknél erős angol hatás érezhető kialakításuk erősen hasonlít az angol Centurion osztályra, az HMS Renownra és a Majestic osztályra. Bár azoknál jóval kisebb.
Általában igaz a Monarchia hajóira, hogy lényegesen kisebbek a korabeli mintaként szolgáló angol és német hajóknál. A Monarch osztály vízkiszorítása mindössze 5800 tonna, a Centurion osztály 10500 tonnájával vagy a német Brandenburg osztály 10000 tonnájával szemben. Kis tömege miatt az angolszász tengerészeti irodalom sokszor monitorként hivatkozik rájuk, de mivel a KuK KM csatahajóként sorolta be őket, ezért számomra is csatahajók.
Az Adriára tervezték, így a merülése nem túl nagy, aminek okából egyáltalán nem jó tengerjáró, és a 15,5 csomós csúcssebessége sem emelte a gyors járású csatahajók közé.
Fegyverzete és páncélzata azonban elérte a kor színvonalát, sőt 270mm-es övpáncéljával kifejezetten jól páncélozott hajónak minősült.
Fő fegyverzetét 2x2 240mm L40 Krupp lövegek képezték, melyek effektív lőtávolsága kb 16000m, ezek a hajó elején és a végén 260 fokban forgatható lövegtornyokban voltak.
Másodlagos fegyverzete 6db 150mm L40 Krupp löveg, valamit 10db 47mm L44-es Skoda löveg, 4db 47mm L33-as gyorstüzelő löveg és több (előbb 2 később 8db) géppuska volt.
A háború előtt sok inkább protokolláris feladatuk volt, ezek képviselték a monarchia haditengerészetét a Victoria királynő gyémánt jubileumára rendezett flottafelvonuláson, illetve többször hajóztak a mediterrán vizeken, az Osztrák-Magyar zászlót hordozva.
A Habsburg és az Ehrherzog, később a Radetzky osztályok elkészültével jelentőségük csökkent, csatahajóból partvédő páncélossá degradálódtak, a háború kitörésekor már csak mint tréninghajók szolgáltak.
A Háború hamar visszarántotta őket aktív szolgálatba és a Wien testvéreivel az ötödik csatahajóraj kötelékét képezte.
1915 augusztusában partraszállást hajtott végre a Traste-öbölben.
1917-ben Triesztbe vezénylik, a Budapesttel, többször vívott tűzpárbajt az olasz part-menti ütegekkel, közben javításra visszatért Pólába, ahonnan Október végén tért vissza Triesztbe.
A hajó érdekessége, hogy vesztét egy másik KuK csatahajóhoz (az SMS Szent Istvánhoz) hasonlóan egy olasz torpedónaszád, és ugyanaz a Luigi Rizzo korvettkapitány okozta, aki bátran kihasználta a KuK flotta védelmének hibáját.
A Wien 1917 december 10.-én kapott torpedótalálatot a MAS 9 torpedónaszádtól Trieszt védett kikötőjében, ahol valahogy a járőrökön és a kikötővédő drótakadályon átcsúszva zavar nélkül rálőhette torpedóit, a bevont torpedóhálóval horgonyzó hajóra. A Budapestnek csupán szerencséje volt, hogy a MAS 13 ugyanakkor elvétette a célját.
A Wien a 15 méteres vízben 5 percen belül felborult és elsüllyedt, 469 fős legénységéből 46 embert ragadott magával.
A Háború után 1925-ben emelték ki és bontották el.
A hajó tatjának egy darabja a hajó névtáblájával ma a Velencei Tengerészeti Múzeumban található.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: andras99 » 2012.11.29. 18:31

Remélhetőleg sikerül feljavítanod az ezt az elég egyszerű makettet. A hajó története is érdekes, főleg, hogy most egyre többet olvasok világháborús tengeri csatákról.
Üdv:András
Kép
Avatar
andras99
Haladó fórumozó
Haladó fórumozó
 
Hozzászólások: 597
Csatlakozott: 2011.11.07. 17:53
Tartózkodási hely: Győr

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.11.30. 17:27

Hát remélem sikerül olyanná varázsolnom, mint szeretném, habár az épülő makett valójában nem a megvásárolt kivágó és igen tényleg érdekes a története.
A KuK Kriegsmarine nem volt se nagy sem pedig kiemelkedően modern flotta, arra viszont elég volt, hogy gyakorlatilag az első világháború ideje alatt lekösse a Francia és az Olasz Flotta nagy részét valamint, hogy zaklassa az Olaszok part menti állásait.
A Wien és testvérei a háború kitörésekor pedig már nagyon elavultnak számítottak.

A füzetet széles vigyorral vártam, ami egy kicsit lehervadt, mikor kibontottam, gondoltam, hogy nem egy komoly makett, de sokkal egyszerűbb semmint elképzeltem.
Nincs belső váza, csupán két "bordával" van kimerevítve a törzs. Ez így nem lesz jó...
A felépítmény és a fegyverzet több helyen pontatlan, hiányzik a felépítmény belső "udvara" és a torony is egy egész szinttel alacsonyabb.
Hát, azért kidobni nem fogom, majd ez lesz a fiam első papírmakettje, ha elég idős lesz.
Én azonban nagyon ráizgultam az SMS Wienre, már helyet is kerestem neki, hogy hol lenne jó.
Csakazértis megépítem! Gondoltam, de ez a füzet ez bizony csak durva sablon.
Egyébként sem szeretem az 1:250 méretarányt, a jó méretarány ugyanis az 1:200.
A füzetet azért lemásoltam kinagyítva a megfelelő méretarányra (magát a lehetőleg színes másolat készítését egyébként minden kivágónál ajánlom, mert sosem tudni mikor csúszik meg a szike és melyik darabból kellene egy tartalék), valamivel el kell indulni, bár a fedélzet alakján és a zászlókon kívül nem tudok túl sok dolgot felhasználni belőle...
Így belemerültem az internetbe képek és rajzok százait néztem át, egy legalább félig meddig használható bordatervet keresve.
és végül sikerült elegendő anyagot beszerezni ahhoz, hogy nekifogjak.
Találtam egy tervrajzot, igaz a Budapestét, amit sajnos a sérült Google link miatt csak thumbnail méretben tudtam lementeni, egy ismerősöm hosszas fotóboltos retusálása után egy alig kivehető rajzom lett, de több a semminél. (Ha esetleg valakinek ismerős a rajz és tudja hol lehet rendes méretben/felbontásban letölteni vagy megvenni az szóljon, mert nagy segítség lenne)
Kép
A másik fő forrásom viszont a már elkészült makettek fényképei, szerencsére több makett is készült a Monarch osztályról, nagy segítség Jim Baumann 1:700 (!!!!)-as zseniális miniatűr diorámája, valamint íme a Bécsi hadtörténeti múzeum makettje, szintén az SMS Budapest:
Kép
Gyakorlatilag a két forrást ötvözve elkezdtem a saját sablonjaim gyártását.

Az építés első lépései:
A bordákat kiszabtam a fénymásolt fedélzet gyakorlatilag csak sablonnak jó, a fa fedélzetet a gyártó egyszerű mélybarna színnel "imitálja" na ehelyett én úgy döntöttem, hogy mogyoróbarna furnérból lesz a fedélzet, ezért a fedélzet szintjét 1mm-el alacsonyabbra terveztem. A bordák egész hamar elkészültek, itt ott azért ki kellett ékelnem, mert a kézi szabás nem mindig stimmelt, de végül egész jó lett...
KépKépKép
Következő lépésként elkezdtem a bordák merevítését, először régi szokásomhoz híven gyufaszálakat ültettem kimart fészkekbe, sajnos a Drehmel hangos és nem volt kompatibilis kisfiam alvási szokásaival, így karton merevítés mellett döntöttem, mert a szike csendesebb...
KépKépKépKép
Ezután következett a jól begyakorolt réteges héjalás, amit a Marjai -féle könyvből tanultam. Lényegében vékony papírrétegek kerülnek egymásra vízbázisú ragasztóval átitatva, először keresztirányban, majd hosszirányban egy réteg, majd diagonálisan mindkét irányból, végül még két réteg vastagabb papírból, előbb hossz, majd keresztirányban. A képeken az első diagonál réteg felragasztása utáni állapot van. Közben felvázoltam a fedélzet elrendezését is, ezt sikerült összehozni a gyenge minőségű rajz és a sok fénykép alapján.
KépKépKép
Jelenleg a törzset készítem elő a festésre, majd töltök fel képeket, ha ott tartok.
Úgy gondoltam, hogy a hajó alsó részét zöldre festem, tudom, nincsen rá semmi bizonyíték, hogy a KUK KM hajóinak a fenekét zöldre festették volna, de a bécsi hadtörténeti múzeum összes makettjének zöld a festése, és nekem kifejezetten tettszik ez a szín.
Nagyjából elkészült a felépítmény alsó szintjének a vázszerkezete is, most éppen a 150mm-es lövegek kazamatáinak szerkezetén töröm a fejemet, mert a lövegeket mozgathatóra szeretném készíteni, minimum forgathatóra, de a lövegbölcsők billenését is meg akarom oldani, csak kicsit szűkös a hely, ezek lesznek az eddigi legkisebb mozgatható lövegszerkezetek, amit csináltam.
A fő lövegtornyok forgózsámolyán is el kell gondolkoznom, bár ötletem van rá: mégpedig a meglévő tornygyűrűkbe beleragasztok egy belső gyűrűt, amiknek a tornyban bent lévő részét bevagdosom és miután a tornyony felkerül a helyére kihajtogatom a füleket, ez nem engedi majd a tornyot leesni a tornygyűrűkről, a torony fedelét majd csak ezután teszem fel.
Ha lenne bárkinek ötlete, vagy tapasztalata ilyesmivel örömmel vennék 1-2 tippet.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2012.11.30. 18:31

Nagy fába/papírba vágtad a fejszédet, ezt az építést figyelni fogom, bár nem a hajók a kedvenceim. A testnél mivel fogod elérni a tükörsima felületet? Azért remélem már nem a kazetták csévéjét fogod használni a kormánykeréknek :) Sokmindent lehet kapni készen a hajókhoz, tervezel valami gyári cucc beépítését? vagy mindent a csináld magad jegyében alkotsz meg?
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.11.30. 19:25

A végső héjalás rétegre spray-putty kerül majd, amit lecsiszolok finom papírral, ezt a felületet fogom befesteni, jobbhíján ecsettel.
Persze azért vettem lézer-vágott korlátot, meg lépcsőket is, illetve amit tudok felhasználok a kivágó másolatából is, például az oldal lemezek, ha jól méreteztem éppen jók lesznek.
Más kérdés a felépítmény, ugyanis azt teljesen más, mint a kivágó, sok a pontatlanság és az elnagyolás benne, ezért kellett teljesen újra terveznem. A lövegtornyok szintén elnagyoltak.
Egyébként tényleg a csináld magad híve vagyok, de minimum készítek pár apróságot a makettekhez kiegészítésképpen.
Lesz majd gyári építésem is, sok hajócskát betáraztam, gyári kivágókból, amik jóval pontosabbak, mint ez a szegény Betexa makett (szerintem gyerekeknek készült, de legalábbis nagyon kezdőknek, persze ez a képén is látszik)
A Kazetta csévetest ide túl nagy lenne, persze a horgonycsörlőhöz még jó lehet a kazetta vezetőgörgője, persze úgyis csörlőházban van, tehát nem látszik. :)
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Drotmalac 2012.11.30. 19:40-kor.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: János » 2012.11.30. 19:34

Akkor ez már profi építésnek fog indulni, még jobban felcsigáztál, de majd a "hajózási szakember" fórumtársaink jobban tudnak segíteni, esetleges jótanácsokkal mint én.
The paper modeling is always in my mind.
Avatar
János
Moderátor
Moderátor
 
Hozzászólások: 3885
Csatlakozott: 2010.10.15. 14:59
Tartózkodási hely: Kaposvár,HUN

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: BobaFett » 2012.12.02. 14:04

Tetszik ez az építés, mindig is irigyeltem azokat, akik teljesen a 0-ról maguk építenek makettet. Kiváncsian várom a folytatást.
"Ma nem volt egyetlen telefonhívásom se. De holnap majd kétszer ennyi lesz !" - Al Bundy
Avatar
BobaFett
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2010.06.06. 17:45

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.12.04. 09:50

Sikeresen elkezdtem a festést, az első réteg viszont túl sötét lett száradás után, így mégyegyszer át kell kennem világosabb színnel.
Hamarosan képekkel is jelentkezek (Amint elégedett leszek a festéssel).
Addig is egy kis történelmi csemege:
Nem kifejezetten a Wienről, de egyik testvéréről szól:
A Wien egyik testvérhajója, az SMS Monarch volt, a háború után az angolok kapták meg, de eladták és olaszországba került, ahol 1920-ban elbontották.
240mm-es Krupp lövegeit a franciák vették meg, akik beépítették őket a Maginot vonalba, miután a franciák kapituláltak a Második Világháborúban, a németek leszerelték a Maginot vonal fegyvereit és nagyrészt az atlanti falba építették be őket.
1944 június 25.-én az Amerikai-Britt flotta Chebourg kikötrőjét támadta, hogy kiiktassák a védműveket és segítsék a szárazföldi csapatokat.
A USS Arkansas és a USS Texas tűzpárbajt vívott a Chebourgi kikötő "Hamburg" nevű erődjével, amely 4db 240mm/L40-es Krupp löveggel volt felszerelve.
A Texas több találatot kapott, többek között eltalálták a tűzvezérlőt, a célzóperiszkóp leszakadt, lezuhanó darabjai több embert megsebesítettek, illetve egy 240mm-es lövedék eltalálta a tornyot, a kórteremnél, de nem robbant fel.
Ha lehet hinni a forrásoknak a "Hamburg" erőd ágúi az SMS Monarchról származtak.
Lehet hogy ez is csak egy újabb anekdóta, de érdekes történet.
Kicsi a világ...
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2012.12.04. 22:50

Ezt a sztorit nem ismertem, viszont a Novara gyorscirkálót a franciák Thionville néven 1941-ig használták. [glare]
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.12.29. 14:24

Haladtam a Wien építésével.
Egyrészről lefestettem, lecsiszoltam és újból lefestettem a törzset megszámlálhatatlanul sokszor.
A szín végre ok, de még mindig csíkos és az alatta levő kissé sötétebb rétegtől cirmos a festés.
KépKépKép
Kezdek kissé nyűgössé válni, ha hígítom, akkor megfolyik, ha nem hígítom, akkor csíkoz, egyszerűen nem tudok elfogadható festést produkálni, egy különösen pepecs autófényező nem piszmog ennyit. Kipróbáltam többféle ecsetet, meg festéket, igazán semmi nem akar működni. Végső elkeseredésemben a következő terv, hogy készítek magamnak egy mini teddy hengert, és azzal próbálom lefesteni a Wien törzsét, hátha sikerül kiküszöbölni a csíkozást, ha ez nem jön be, nem úszom meg muszáj lesz szerezni egy festékszórókészletet.

Ám közben elkezdtem a felépítményt is, és még képet nem tettem fel róla, így ezt is pótolom tehát a főfelépítmény alsó szintjének váza:
KépKépKép
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Imi » 2012.12.29. 14:48

Helló
Tavaly a makettinfo.hu-n valaki úgy írta le (sajnos most nem találtam meg) egy cikkben, hogy híg festékkel (ha az ecsettel kavargatás közben már buborék is képződik, akkor jó, ha jól emlékszek), de vékonyan kell festeni, csak kevés festék legyen az ecsetben. A felületen határozott mozdulatokkal dolgozzunk, kevésszer menjünk ugyanott végig, ne pacsmagoljunk, ilyesmi. Kb. ennyire emlékszek, pedig ez nekem is gondot szokott okozni.
Egyébként szép lesz ez a hajó, nagyon tetszik.
Avatar
Imi
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2012.12.25. 14:37
Tartózkodási hely: Létavértes

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2012.12.29. 15:03

Milyen festéket használsz?
A festések között visszacsiszolod a testet?
Olyan mintha fényes is lenne.
Az alap szerintem jó, ne add fel!
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: zozo » 2012.12.29. 15:26

Nem vagyok a festés terén túl profi, ezen a téren talán cicarobi tudná megmondani a tutit, de nálam akkor csíkozott ennyire a festék, amikor túl híg volt a festék és sokat vittem fel egyszerre. A másik dolog, hogy ecsettel nem csak egy irányban kell festeni, hanem keresztbe is, emlékeim szerint. Fontos tényező maga a festék is, hogy mit használsz ecsethez, de ezt gondolom tudod te is. Remélem sikerül megoldani a problémát!
Avatar
zozo
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 885
Csatlakozott: 2010.07.20. 08:50
Tartózkodási hely: Sajókaza, HUN

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Drotmalac » 2012.12.29. 21:14

Igazán az okokat nem tudom, de többféle festéket, ecsetet, és ecsetvezetést is megpróbáltam.
A kiinduló felület 800-as papírral tükörfényesre csiszolt putty, amin még egy légy is megcsúszik, pormentesre törölve.
Az első festékrétegek temperából készültek, mert könnyű keverni a színeket, ezek felületi minőségbe elfogadhatók lettek volna, de napokkal a festés után is ragadtak és fogtak, így kénytelen voltam lecsiszolni. (a festékeket újrafestés előtt 800-as papírral csiszolom le bár nem teljesen a puttyig)
Ez most viszonylag sűrű akril hobbifesték, de hasonló eredménnyel járt a maradék revell és tamya makettfestékem is. csíkos lett a felület, ám ha tovább hígítom, akkor megfolyik, még mielőtt megszáradna.
Ecsetből próbáltam nagyot, kicsit, közepeset, finom szőrűt, durvát, lószőr és műszálas ecseteket, de szivacsot is.
Találtam viszont vékony finom, sűrű szivacsot, amiből megpróbálok egy pici teddy-hengert készíteni, hátha azzal több szerencsém lesz.
Mivel acél hajótest, ezért zománcszerű hatás az nem is feltétlenül baj, szóval ez a festék még jó is lenne, ha nem lenne ennyire csíkos meg cirmos.
Avatar
Drotmalac
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1191
Csatlakozott: 2012.11.29. 10:41
Tartózkodási hely: Csemő

Re: SMS Wien 1:200

HozzászólásSzerző: Joe711 » 2012.12.30. 09:19

A hajók alját olyan algagátló festékkel szokták bekenni, ami távol tartja a tengeri élőlényeket (többé-kevésbé).A hajótesten megapadó élőlények lassítják a hajót. A régi festékekek például ciánt is tartalmaztak. Ezek a bevonatok puhák,gyakorlatilag valamennyire kioldódnak a vízbe. Hogy ez a hatás érvényesüljön,hiányzik belőlük a lakk. Ettől jellegzetesen matt a színük
és nagyon gyorsan kopnak. A mai high-tech festékeket is egy két évente frissíteni kell, még egy dunai motorcsónaknál is, pedig horror áron adják őket.

Úgyhogy ha másképp nem boldogulsz, szerintem elég, ha visszacsiszolod óvatosan a testet 800-as papírral és úgy hagyod.
A fentiek miatt nem baj,ha kicsit foltos lesz a felület (persze árnyalatokra gondolok), ez olyan természetes folyamat,mint a rozsdásodás. Azonkívül sokszor belejavítottak, a hajótestbe, ami megint csak más színt adott.

Üdvözlettel: Józsi [Hello]
Avatar
Joe711
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 1235
Csatlakozott: 2011.05.07. 20:08
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Következő

Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron